Köpstopp

Medlem
Köpstopp

Nu är det kris minsann. På grund av nytt jobb och lathet så kommer jag att få betydligt lägre inkomst i några månader. Det beror alltså på att jag var lite sen med att anmäla ändrad inkomst till Försäkringskassan som jag har fått lite för mycket pengar som skall betalas tillbaka. Allt på grund av min aversion, ja nästan fobi mot att fylla i blanketter. Det betyder några tusen i månaden i lägre inkomst ett tag. Naturligtvis under de månader som vi måste köpa ved till nästa vinter.

Nåja, det är inte första gången vi har det knapert och det finns en del att spara in på. Till exempel kan jag kanske ta tag i att börja baka bröd igen, skippa godiset som ändå inte är bra för mig, och hoppa över några av de många serietidningar jag brukar köpa. Naturligtvis måste jag även införa köpstopp för sådana lyxartiklar som spel och böcker.

Den här månaden har det blivit tre böcker och två spel. Tack och lov att jag köpte Orange Box, den hade säkert hunnit ta slut igen annars. Sen kunde jag inte motstå World of Goo, 59 kronor är ett bra pris. Det är vackert i all sin enkelhet, charmigt, utmanande och och oj så roligt! Svårt att slita sig från också. Half-Life 2 vilar lite nu. Jag har kommit till ett ställe där jag blir angripen från alla håll och måste försvara mig och just det hör till det jag tycker allra sämst om. Det är fullt ös hela tiden och jag blir mer och mer frustrerad tills jag skriker rakt ut. Inget för en vardagskväll alltså. Då måste jag varva ner på kvällen för att kunna somna och orka upp till jobbet nästa dag.

I vilket fall som helst så har jag många bra spel som är ospelade och många olästa böcker, så det går ingen nöd på mig på den fronten. Värre är att jag haft sönder dragkedjorna i två jackor, mina skor är söndertuggade och hela min garderob är i ett stadium av långt gånget förfall. Nu har jag visserligen tänk byta till sommarjackan men mina sommar skor är också sönder tuggade, båda paren. Nu dröjer det väl ett tag tills jag hade kunna ha sandalerna ändå, men alla mina skor är trasiga. Dessutom blir det väldigt kärvt nästa vinter när jag behöver allt nytt på en gång.

Tänk när jag var barn och drömde om att bli stor för att själv få ta hand om mina pengar. Tänk vad jag längtar tillbaka till en tid med veckopeng.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar