Lite tv-funderingar

Medlem
Lite tv-funderingar

Har just sett kvällens CSI. Vid ett tillfälle erbjuder Grissom någon arbete. Personen ifråga säger att han inte kan tänka sig själv som polis och Grissom svarar: Vi är inte poliser.

Just det! De är inte poliser, men det tycks de glömma bort hela tiden. Särskilt i CSI : NY och CSI: Miami. När serien började trodde jag att den skulle handla om just kriminaltekniker som samlar in och analyserar bevis. Det är spännande nog. Men nej då! De springer omkring och jagar bovar och förhör folk till höger och vänster. Varför!? Grissom har faktiskt setts både samla in och analysera men Horatio Caine går mest omkring och strör idiotiska uttryck omkring sig, för att inte tala om att han alltid måste stå och se på när de för bort någon brottsling i slutet av varje avsnitt. Det är så löjligt. Och varför skulle man sätta två kriminaltekniker på att skydda ett vittne?

Och varför är det så mörkt jämt? Jag vet att CSI utspelar sig på natten men man kunde ju tro att de skulle ha ordentlig belysning i labbet. Visst, ibland kanske en dämpad belysning kan hjälpa dem att se någonting som inte syns i direkt ljus, men jag har sett program som spelats in på riktiga labb och de har då full lysrörsbelysning. Och CSI : Miami utspelar sig på dagen men även där är labbet dunkelt.

Ett tag var det så mörkt på tv att jag trodde min apparat höll på att lägga av. I Cityakuten t.ex var det i stort sett bara operationslampan som lyste. Sen råkade jag se några av de första avsnitten när den gick i repris och där var det ljust. Alltså har ljussättningen ändrats under senare säsonger. Och det verkar vara en trend. En problematisk sådan eftersom det är så väldigt svårt att se vad som händer. Vissa serier kan jag inte se på dagen trots skynken för fönstren. Det blir inte tillräckligt mörkt i rummet så jag ser bara en svart ruta med något mindre svarta fläckar som rör sig. Blä!

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar