Funderingar kring fri kultur

Medlem
Funderingar kring fri kultur

Helt naiv och opåläst tänker jag uttrycka mina åsikter i en fråga som engagerar många just nu. Ni kommer snart förstå vilken fråga det rör sig om.

En god vän uttryckte nyligen att kultur skall vara tillgängligt åt alla. Ja, det låter väl bra. Alla skall ha rätt till allting, gratis. Man kan säkert tänka sig ett idealsamhälle där alla får vad de vill ha när de vill ha det, gratis naturligtvis. Eller kan man det? Om alla har rätt till allting när som helst så uppkommer ju naturligtvis frågan vem som skall producera allt som vi vill ha. Vem vill arbeta när det inte finns någon belöning värd namnet? För vad skall man med lön till när man ändå får allt man vill och behöver, gratis? Den frågan kan inte jag svara på.

Jag har inte svårt att hålla med om att världen och livet är orättvist. Själv har jag urusel ekonomi och kan inte se att jag någonsin kommer att kunna skaffa mig ens en bråkdel av allt jag vill ha. Visst vore det bra om samhället var mer rättvist. Men det finns faktiskt mer basala behov än tillgången till fri musik att tänka på. Jag mötte en gång i mataffären en gråtande kvinna som inte visste hur hon skulle ha råd att köpa mat. Jag kanske borde ha sagt till henne: ta det du behöver bara, det har du rätt till. Alla har rätt att äta sig mätta och matproducenterna skall inte tro att de har rätten att tvinga oss att betala.

Sen har vi det här med IPRED-lagen. Varför framställs det som att man automatiskt är för lagen om man är emot brott mot upphovsrätten? Eller är det bara som jag uppfattar det? Man kan väl vara emot lagen men ändå kalla illegal fildelning för stöld? Jag blir förvirrad men är som sagt inte påläst.

Om någon känner för att hoppa på mig, kalla mig idiot och naiv så varsågod. Jag är inte tillräckligt insatt för att argumentera eller diskutera, eller för den delen försvara mig. Jag är inte intresserad av en ordväxling av den typen som förekommer på vissa trådar här på forumet, trådar som tycks gå på tomgång. Har ni något vettigt att tillföra så är ni också välkomna naturligtvis.

Jag har i alla fall utnyttjat min (helt lagliga) rättighet att uttrycka en åsikt.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar