Faran med billiga spel

Medlem
Faran med billiga spel

En gång i tiden när jag bara köpte fullprisspel kunde det vara ganska långt mellan inköpen. Jag önskade mig alltid spel till födelsedag och jul och däremellan köpte jag några stycken själv men ett pris runt femhundra kronor blev det inte så många. De flesta köpen var riktigt bra köp och när jag fick hem ett nytt spel så kastade jag mig över det och spelade så mycket jag hann från början till slutet.

Det var många år sedan jag köpte fullprisspel. Eftersom jag inte kan spela nya spel och eftersom nästan alla versioner kommer i ett tråkigt dvd-fodral utan medföljande tryckt manual så finns det liksom ingen mening. Jag kan tänka mig att om jag hade en riktigt bra dator så skulle jag nog önska mig en eller annan ny titel i present men som läget är nu har jag lättare att hitta de spel jag vill ha själv.

Jag tycker att det är helt fantastiskt att det går att få tag i relativt nya spel för en så liten peng, oftast mellan 100-150 kronor. Spel som är tillräckligt nya för att inte fungera på min dator men som finns på önskelistan brukar jag köpa om jag råkar ha pengar när jag hittar dem. Detta har lett till att bokhyllan är alldeles full av spel som jag faktiskt inte kan spela i nuläget. Ofta går de inte ens att installera vilket gör det besvärligt att testa om skivan är hel. För trasiga skivor existerar, vad de än försöker lura i oss.

Men med den digitala distributionen har läget blivit ännu värre. Särskilt sedan GOG.com dök upp i mitt liv har spelsamlingen utökats betydligt. Där kan jag köpa spel som faktiskt fungerar på min nuvarande dator. Jättebilliga är de också. Detta gör det väldigt lätt att köpa på sig en massa gamla spel som länge stått på önskelistan. Jag laddar hem dem och installerar, börjar spela för att sedan få syn på något annat som jag också vill ha. Just nu är hårddisken överhopad av en massa gamla spel som jag bara måste testa. Problemet är att jag inte har så mycket tid att spela som jag skulle önska. Inte minst för att jag delar dator med sambon och han tycker av någon anledning att det han gör är mycket viktigare, dock inte tillräckligt viktigt för att han skulle investera i en egen dator.

Det är väl dumt att klaga på att man har för många spel men det vore roligt att kunna ägna sig åt något helhjärtat istället för att bara köpa mer och mer. Även om det rör sig om små summor så kan det nog bli ganska mycket om man skulle lägga ihop dem alla. Bäst att låta bli.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar