Det stora projektet: Efterarbete

Medlem
Det stora projektet: Efterarbete

Datorn är byggd, allting fungerar och jag är nöjd. Men det finns ju alltid lite mer att göra. Jag inser t.ex. att det hade varit en god idé att montera brännaren lite längre ner eftersom den nu hamnar alldeles under handtaget till min datorsele. Tanken med att sätta den högst upp var att den skulle vara nära till hands men jag glömde bort handtaget. Irriterande men ganska lättåtgärdat. Jag skall också sätta i en reservhårddisk men behöver först ta reda på diverse inställningar, något jag inte orkade i fredags. När jag ändå har datorn öppen kan jag passa på att flytta brännaren.

Men det där är ändå inte det som är jobbigast. Nej, det är att få alla inställningar som man vill ha dem och alla program på plats. Den gamla datorn står på hela kvällarna medan jag med hjälp av min mp3-spelare flyttar filer mellan datorerna. Det tar en väldig tid att hämta dem från gamla datorn, flera timmar faktiskt, och jag försöker hitta ett system så att jag inte skall missa något. Jag tänker inte formatera gamla hårddisken så det är egentligen ingen panik men jag vill så gärna ställa undan datorn. Därför försöker jag komma ihåg allt det viktiga.I vilket fall är det skittråkigt för jag vill hellre spela Oblivion än hålla på att leta efter filer och installera program.

Och då har jag inte ens nämnt e-posten. Det är inte första gången jag håller på med sådant här. Förutom datorbyten så har det även varit ett antal datorkrascher och med tanke på att jag körde Windows ME i många år så har jag installerat om allting åtskilliga gånger. Varje gång är det samma helvete med e-posten. Jag för min del skulle kunna strunta i gamla mail för att slippa eländet men sambon tycks ha hela sitt liv i mailen och det är bara att bita ihop och börja leta.

Jag minns faktiskt en gång då det fungerade att exportera både mail och konton till behändiga små filer som jag kunde importera på det rena systemet. Men det vara bara en gång. Alla andra gånger har jag fått leta i det fullständigt befängda katalogträd som Windows lägger upp för att sedan ägna timmar åt att hitta rätt mappar på nya datorn.

Den här gången gick det faktiskt lättare eftersom Windows Mail utan att knota tog emot både konton och mappar. Men det gällde bara sambon som använde Outlook Express. Jag använde Thunderbird och det ville inte alls samarbeta. Efter åtskilliga försök slutade det helt att fungera och gick inte ens att starta. JAg fick ett meddelande att det redan kördes och det trots att jag avinstallerade, startade om datorn och installerade det på nytt. Eftersom jag inte har använt varken programmet eller kontot på något år annat än till att ta emot diverse nyhetsbrev som jag aldrig hinner läsa så struntade jag i det. Jag använder hädanefter Windows Mail till det och Gmail till allt annat.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar