Om prylar igen

Medlem
Om prylar igen

Jag läser PC för alla (som borde byta namn till Prylar för alla) och där var det någon som undrade varför någon skulle vilja ha en separat mp3-spelare när det är så mycket smidigare med de nya allt-i-ett-mobilerna. Frågan kom upp till diskussion i veckans, och eftersom jag gillar att breda ut mig i ett ämne skall jag göra det här.

Fram till för några år sedan hade jag bara haft sambons avlagda mobiler och de var dessutom köpta begagnade. Sambon använde dem aldrig utan köpte dem bara för att de var snygga. När han tröttnade sålde han dem vidare eller gav dem till mig. Jag har betat mig igenom några generationer Nokia som alla hade det gemensamt att de var gamla och hade en enastående batteritid. Eftersom jag bara satte på telefonen när jag behövde ringa så räckte det att ladda batteriet en gång i månaden. Att skaffa abonnemang var ingen idé, jag ringde inte ens upp de hundra kronor jag var tvungen att ladda den med varje år och kom upp i en ganska hög pott till slut.

Det absolut viktigaste för mig var att det var en pålitlig telefon. Lång batteritid var alltså viktig. Det är inte så kul att vara strandsatt ute på landsbygden och inte kunna ringa hem och be att bli hämtad. Det största problemet var faktiskt att komma ihåg att ladda batteriet en gång i månaden.

Därför gillar jag inte dessa apparater som skall göra precis allt. Alla dessa roliga saker man kan göra drar nämligen energi. Om min mp3-spelare skulle få slut på batteri är det värsta som kan hända att jag blir utan musik en timme eller två.

Sen är det också så att prylar som skall kunna göra precis allt inte blir särskilt bra på något. Kanske är de där jättedyra mobilerna helt fantastiska på att ta bilder men jag lägger hellre pengarna på en kamera som faktiskt i första hand är gjord för att ta bilder med. Spelar spel gör jag på datorn och jag har inget behov av att kunna ta med mig spel överallt. Var sak har sin tid och sin plats.

Jag gillar verkligen prylar och skulle säkert samla på mig en massa roligt om jag hade råd. Men jag skulle alltid satsa på en stabil mobiltelefon med bra batteritid. Bort med alla kul funktioner, jag använder inte ens de som faktiskt följer med den telefon jag har nu. Sen är det ju så att om jag har en apparat för varje funktion så blir det ju så många fler saker att leka med.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar