En samlares bekännelser

Medlem
En samlares bekännelser

Jag har köpt en bok, Golem av Gustav Meyrink. Det är inget konstigt med det, biblioteket hade utförsäljning av nya böcker och jag tyckte titeln var lite intressant. Sen kom jag på att det är min tredje Golem-bok. Jag har egentligen aldrig intresserat mig speciellt för detta mytiska väsen men har trots det tre böcker på temat och åtminstone två av dem var mycket bra. Tanken på att börja samla föddes.

Jag är av naturen en samlare i betydelsen att jag har svårt att göra mig av med saker. De som någon gång har hjälpt oss att flytta kan intyga den saken. Inför den senaste flytten slängde jag faktiskt några kassar med datortidningar från 80-talet. Jag ångrar det än idag.

Visst samlar jag på saker lite mer målmedvetet också. Jag har en väldigt stor samling seriealbum som jag faktiskt försökt att få komplett men bara lyckats med till viss del. Däremot förvarar jag inte mina album och tidningar i plastfickor. Ja några ligger förstår i plastfickor för att jag köpte dem så men de kommer ofta fram och blir lästa. Att förvara saker bakom glas och ram är inget för mig. Vad är det för mening med att ha alla Linda och Valentin-album om jag inte får läsa dem?

Andra saker jag samlat på är bokmärken, sådana där med blommor och änglar och ibland lite glitter. Om ni har systrar eller döttrar kanske ni vet vilka jag menar. Mina hade förstås traktorer och kor och helst ville jag ha de fyrkantiga. Hela samlingen ligger i en plåtburk någonstans. Sedan har jag samlat på datortidningar. Jag har blivit bättre på att slänga dem och det är egentligen bara PC Gamer som är nästan komplett. Jag har också samlat på vykort med spårvagnar. Av de lite mer udda sakerna kan jag nämna min tvättlinesamling som jag skaffade när jag var barn. Jag funderar på att helt osentimentalt sätta upp en av dem om jag kan hitta dem eftersom en lina i tvättstugan har gått av.

Har någon tips på Golem-böcker så mottages de tacksamt.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar