GTA IV leder till våld

Medlem
GTA IV leder till våld

Första GTA har man lirat en del, trean har man nog mest spelat hos kompisar, annars så har denna våldiga serier inte påverkat mig så värst.

I julas köpte man dock GTA IV till 360, till lillbrorsan. Han älskade det, precis som jag. Så jag önska det och fick det i födelsedagspresent månaden senare. Faktiskt första spelet man själv fått i födelsedagspresent eller julklapp på minst 2 år.
Ny tung dator gav en chansen att lira spelet på hög grafisk inställningar även om spelet klart inte är 100% optimerat precis.

Men nu är man där i GTA träsket och lirar som bara den, detta underbart stora och detaljerade spel. Jag behöver ju inte berömma det mer för det gör gott och väl alla andra som testat spelet. Några detaljer eller saker man kan göra i spelet ska jag nog heller inte berätta om heller, för det blir hur jag än försöker för mycket som jag glömmer bort att berätta.

Istället går man in på samtalsämnet alla alltid pratar om gällande detta spel. Rent kortfattat så kan man väl säga att diskussionen handlar om att spelet är för fritt. Begränsningarna som görs i spelet är att det koncentreras kring det som i riktiga världen är olagligt. Men kollar man på saker som är olagliga så är det ju rätt mycket. Att folk gör olagliga saker är ju tråkigt, olaglighet leder till att 2,5 miljoner amerikaner sitter i fängelse, 1 person av 100 alltså ungefär om man kollar på hela amerikanska befolkningen. Man får ju fråga sig vad det är som leder folk till en sån brottslighet. Varför är det så många?

Det finns höga politiker, stödda av föräldra/mammaföreningar oftast då som säger att spel leder till ökat våld. Detta utan att de har något som helst statistiskt stöd för sina antaganden. Vi tar ändå och kollar på deras favospel: GTA IV, och ser vad det tar oss.

I spelet är man en fattig invandrare som letar efter pengar som han hoppas på leder till bra saker i hans liv. Han har sin kusin vid sin sida och som hjälper en att fixa sina första intjänade pengar. Första jobben är fredliga, sen blir det bara värre och värre, olagligare och olagligare. Man rånar banker, jobbar med maffia, korrupta poliser osv osv. När spelet är slut har man nog aktivt sett till att runt 1000 människor i spelet har omkommit, grovt räknat. Kanske mindre, förmodligen mer beroende på hur man spelar. Det är brottslingar, poliser och civila som dör. Spelet är ju fritt så, man bestämmer själv.

Ska vi försöka få insikt i det hela då, vad leder till våld? Det är förmodligen häftigt känsla man får att fly från polisen, att råna en bank, att ta ett liv. Pröva IRL vetja. Ta en pistol (anta att du är amerikan bara, de har vapen i varje sängbord), gå mot banken och planera att du ska råna den. Har du nu samma känsla som i spelet, upplever du det lika spännande? Och när du flyr från banken snabbt eftersom du trodde det var lika lätt som i spelet, du försöker sno en bil, men märker att du inte kan tjuvkoppla bilar, du tar hellre en bil som är igång, där bilföraren är en gamling satt du själv inte blir nerslagen, du försöker köra igenom NY i en bil du inte själv har kört någon gång, upp på trottoaren och kör på en massa folk satt de hamnar på motorhuven, blodiga ansikten tryckta mot framrutan osv. Samma som i GTA IV. Är det lika kul nu? Samma känsla? Förmodligen har din hjärna slagits av pga överbelastning. Som bäst mår du riktigt riktigt illa.

Det finns en liten chans att en halvt eller helt utvecklingstörd minderåring skulle tro att detta IRL test skulle funka. Varje funtad person skulle dock fatta att ett spel är ett spel och skulle man gå från spel till verklighet så skulle inget stämma.

Skulle jag föreställa mig själv utanför en bank med vapen i handen så skulle jag nog ligga på marken och darra pga av nervositeten och spänningen som skulle vara för sjukt stor för mig. Jag gillar inte att stå i centrum för folks uppmärksamhet, gillar inte alls högljudda saker (pistoler, skrikande folk), jag skulle heller inte ha en aning om vad som ska göras före,under och efter ett rån. Ändå rånade jag en bank i GTA IV och kom undan med det och tjänade 1 miljon på det typ. Det var grymt, blodigt, många poliser dog, jag kände ett rus och välbehagskänsla när allt var avklarat. Jag skulle inte ens klara av att döda en mus i verkligheten. Kanske om det var kraftigt skadad och led, men annars är jag både djur och människoälskare även om jag varken är vegetarian eller hånglar upp folk mitt på gatan.

Tror folk är som mig, eller liknande mig gällande spel och verklighet. Av det 2,5M människor i fängelset i USA så, inte vet jag 1000 kanske skyller sitt handlande på att de spela våldsamma spel. Undrar om 1 av dom faktiskt drevs in i en psykos och faktiskt gjorde något olagligt just och uteslutande pga av sitt spelande. I GTA IV så lär vi oss faktiskt sjukt med grunder varför folk faktiskt begår brott. Dålig barndom, leder till att de bli psykopater typ, bred fattigdom, utanförskap, dålig valmöjlighet, dåliga förebilder i livet, dåligt umgänge. Just fattigdom och utanförskap tillsammans med dålig valmöjlighet är väl de allra största syndarna. Möjlighet till stora pengar jämfört med risken att bli tagen är också en orsak till brottslighet och att folk tar till våld.

Nu tycker jag att jag tagit upp det mest väsentliga, psykopater som mördar folk i skolan händer ju inte så ofta, och de drivs ju klart att hat mot nånting, de skulle ju göra det dom gör vare sig de spelar GTA IV, Sims 2 eller inte. Dra inte in logiska eller ologiska samband på folk som inte tänker som vanliga människor.

GTA IV får mig att tycka synd om de sorgliga liv brottslingar lever. Det är hemskt att vi inte kan ge fler människor bättre chans till ett mer normalt liv. Att måste ignorera vanliga människors smärta fatt leva sina liv samtidigt som de måste frukta sina vänner, det är livet av en gangster, det tycker jag att jag lärt mig från GTA IV. Det är lite smått en främmande världsbild för mig att anta att våldsamma spel leder till onda saker IRL. Tror det är dåliga föräldrar som vill skylla ifrån sig, precis som de gjort på våldsamma filmer och rockmusik förr i tiden.

Mitt bidrag till debatten. Synd att här finns det nog bara ja-sägare som läser
Ska gå ut nu och skjuta lite folk på gatan. Blir nog riktigt kul. Ha det

....på GTA IV förstås. Men det visst en ni nog, eller gjorde ni?

#blogg

1
Skriv svar