Motivering till min spellista

Medlem
Motivering till min spellista

Tänkte ta och motivera min topp10 lista över PC-spel (känns oetiskt att ta med konsolspelen här). Alla har sina favoriter och jag skulle bli sjukt förvånad om det finns en enda person som håller med mig till fullo.

Jag gör det traditionella från botten till toppen på listan. Procentuellt får flera spel samma betyg, men det går ju ändå att sätta spel högre eller lägre. Därför försvinner även ett spel som tillsammans med tre andra har samma betyg, men för mig ändå olika bra spel. För de som undrar så är det GTA IV jag inte har med i topp 10. Extremt bra som det är så känner jag inte att det är tid att låta spelet få vara så högt på listan. Det är ju nytt och många spel som känns wow i början kanske inte är det senare. Nog om det. Här kommer listan:

10:Hearts of Iron
Storskaligt andravärldskrig strategispel. Svenskt utvecklat som jag föll för på en gång. Väldigt synd tyckte många och även jag senare då jag fick spelet på julafton i present, och på morgonen dessutom(illa val morsan, illa val). Helt fascinerad som jag blev att detta långsamma och relativt fula spel så var jag som fast från början. Det gick inte att slita mig från stolen. Okej att julafton är lång och att man säkert är uppe mellan 16-19 timmar den dagen, men jag satt över 6 timmar vid datorn på julafton. Jag var inte mycket av gamernörd vid den tiden, så 6 timmars speltid under 1 dag var nog rekord för mig då. Självklart skämdes man en del, och än idag att man spenderade en sån dag på det sättet, men vafan: det är en Jesudag enligt religiösa och jag blev frälst.

9:World in Conflict
Svenska spelet nr 2 är ännu bättre. Jag spelade demot, sen läste jag vad som skedde i fullversionen genom recensionen i PC Gamer och jag köpte spelet direkt. Jag tveka inte trots att jag inte suttit en dag och väntat på att spelet skulle släppas, någon hype kände jag inte till. Så extremt snyggt, välbalanserat och fullt med funktioner man alltid saknar i andra spel. Det är gjort för multiplayer och är helt perfekt för det läget. Få spel som verkligen belönar samarbete som detta. Timmar flyger förbi när man hittat ett gäng eller kompis man kan prata med i ventrilo.

8:Command & Conquer: Tiberian Sun
Det andra C&C spelet jag köpte (Red Alert 1 var första). Första klassig singelplayer med underbara filmsnuttar, underhållande story och en god variation av enheter som också ser riktig fräna ut (jämfört med dagens RA3). Sånt där spel man lirat oerhört mycket skirmish läge på. Minnesvärda enheter som Titaner, Wolverines, Stealth Tanks och Mammuth Mk II . Jag hade rätt dålig koll på vad som var snyggt eller ej på den tiden, jag tyckte själv att spelet hade riktigt fin grafik, och jag föredrar den lätt över RA3:s grafik (känn min hatkärlek till det spelet).

7:Mass Effext
Ett verkligen ambitiöst projekt av Bioware. Känns som ett Kotor-spel fast mycket större och vackrare än vad som egentligen är möjligt. Så mycket handling och så mycket frihet att köra sin egen stil. Behöver inte säga så mycket mer om det, spelet har helt enkelt en underbar handling varje rymdfantast borde få uppleva.

6:Team Fortress 2
Ja, jag har lirat ettan, och nej jag var definitivt inget fan av det, föredrar lätt cs framför det. Första bilderna och så från TF2 var heller inge övertygande. Jag satt och väntade på HL-episod 2. Allt det andra var bonus. Var dock Team Fortress 2 som var det ultimata spelet i Orange Box, allt det andra var bonus. Så olika spelstilar, så snyggt på sitt egna vis, och givetvis komiskt. CS är nergrävt, det behövs aldrig mer. Team Fortress 2 är allt man behöver när man vill ha snabbt och underhållande fps-lir. Idag är "Meet the"-trailerna mer värda i underhållning än cs/css. Mellan alla singeplayer kampanjer, alla storys man lirar på andra spel, så hinner det alltid bli en massa TF2.

5:Half-Life 2
Här har vi nog den första riktiga hypen jag följde väldigt noga. Så underbart. Rakt igenom bara. Dagen spelet släpptes så sluta man skolan kl 10:00. En eftermiddagslektion av Gud försvunnen. Var mer perfekt än det är lagligt. Dataspels-butiken jag förbokat spelet i öppna kl 10, så jag var där 10min efter. 10:25 gick närmsta bussen hem, så jag behövde aldrig vänta, bara sitta i bussen 20min, hem och installera. Installationen gick segt, registrera spelet med, men efter 1tim 30min ungefär så starta jag spelet för första gången. Något jag aldrig kommer glömma. Så underbart. Man lira långt in på kvällen, dagens läxor hade man gjort igår, man hade förbjudit föräldrarna att störa en, förutom när det var dags för mat. Sent på kvällen när man känner att det är dags för sängen så kollar man nätet och ser att massor har fått vänta extremt länge innan de fått igång spelet. Jag kände mig så lycklig den dagen. Var ännu bättre att spelet bara fortsatte och fortsatte, långt och fullt med välgjort innehåll. Så underbart...

4:Star Wars: Kotor 2
Efter detta spel var jag definitivt ett Star Wars-fan. Jag hade faktiskt helt hoppat över den halv legendariska ettan. Jag, liksom rollspel, va? Aldrig gillat rollspel. Men med Kotor 2 så bestämde jag mig, jag måste häva min bojkott mot rollspel, jag gillar ju faktiskst Star Wars. Sagt och gjort. Hearts of Iron hade jag spelat 6 timmar på julafton. Ungefär däromkring låg det även på Half Life 2 fast på en halv skoldag. Kotor 2 köpte jag på en fredag, kom hem vid fyra tiden och lirade spelet 7 timmar den dagen. Lördagen 6 timmar och söndagen ytterligare 6 timmar. Finns många som gjort värre, men jag har inte gjort något liknande med något spel. Handlingen, karaktäerna, valmöjligheterna, super.

3:Star Wars: X-Wing Vs. TIE Fighter
Inte lika mycket att säga om detta. En klassiker helt enkelt man lirat mycket och som är älskat. Jag vet inte varför jag köpte det eller när, bara att och att jag aldrig ångrat mig. Leka hjälte som skjuter ner badguys eller så är man en badguy som skjuter ner de goda. Båda grejorna är lika kul. Skön flygkänsla trots att rymden oftast är tom

2:Battlefield 2
Svenska spelet nr 3 på listan och som är det bästa som vi blågula har gjort. Trots jobbig laddningstid, trots att man hade de eviga krångel jag hade med spelet, så är spelet ändå ett av de allra bästa. Ett multiplayer-fps spel där man faktiskt fick poäng för allt möjligt och man kunde äga folk trots att man inte sprang runt och sköt hela tiden. Bra kartor, perfekt ljud, bra fordon och ett rankingsystem i högsta klass. Har en klasskompis idag som också har spelet som favorit. Skillnaden mellan oss är att kamraten är en kvinna, och närmare 40 än 30. Jag har också fått lärt min storesyrra att spela spelet. Även hon älskade det och skulle spela det mer om det inte vore fatt hon inte alls är en gamer.

1:Red Alert
Ettan är bäst, ingen protest. Klassiker som aldrig dör, alltid vinner. Jag spelar det inte ofta nu för tiden, men det är fortfarande det spelet som slängde en in i spelvärlden, tillsammans med kanske Settlers 2 och Worms. Men underbar handling, ryssarna mot resten, relativt realistiska enheter så får det en bra krigisk ton så blir detta spelet till det absolut bästa man lirat. Kanske har jag spelat andra spel många timmar fler, kanske uppskattar jag många spel mer nu än vad jag gör RA, men sätter man igång spelet igen så kommer man garanterat börja gilla det igen. Undrar om det nångång kommer en riktig remake på spelet, något som för mig känns som en uppföljare, för 2:an kändes som att utvecklarna endast trodde man tyckte om Tesla, Iron C och Chronosphere. Jag gilla det andra, de mer militäriska delarna, de mer realistiska aspekterna. 2:an bjöd på mindre sånt, 3:an bjöd på inget sånt alls, hade det inte varit för Tesla Coils så hade jag inte alls trott att Red Alert 3 faktiskt var en efterföljaren till det urstarka Red Alert (1!).

#blogg

1
Skriv svar