Svensk Film

Inaktiv
Svensk Film

På senaste tid har jag varit extremt duktig på att köpa lite fler filmer till min hyffsade filmsamling (rättare sagt dvdfilm-samling om man ska vara lite mer korrekt, men jag är trött för jag har sovit cirka 2 timmar inatt igen). Jag har hittills inte köpt en enda svensk film, däremot fick jag en för något år sedan. Den filmen jag har i min ägo är... Frostbiten! Sveriges första försök till en vampyrfilm, har sett att nya nalkas till DVD. Frostbiten är verkligen så dålig att den blir hysteriskt kul, min åsikt är och lär förbli att vampyrer ALDRIG ska prata svenska. Lite rasism mot mitt eget hemland här, men det är så otroligt fult med svenska när det gäller rätt mycket som till exempel; vampyrer.

Den svenska filmindustrin hostar upp filmer som en annan byter underkläder, men ändå är det få som ger ett bra intryck. Det mesta är skit, och återigen skit, med lite kackerlackor. Nej, usch och fy, det finns en del svenskar kan göra men film tillhör uppenbarligen inte den kategorin. Det finns dock ett par stycken som är ok. När man var lite yngre så var Beck-filmerna otroligt roliga, har inte sett de på ett tag så vågar inte uttrycka mig men Gunvald är ändå gullig. Becks klon Wallander kan man dock inte säga detsamma om, det är Beck minus bra humor så att säga. Hip hip hora hade egentligen en bra story men usla skådisar. De senaste jag sett är Arn-filmerna och 1,5 Patrik. Arn har varit faktiskt rätt bra, trots att det är svenskt och en del grejer är kanske lite ja...svenskt. Jag tyckte ändå om miljön, man fick en känsla av en svunnen tid, typ. Nu blev man djup. Patrik 1,5 är nog den bästa svenska film jag sett på länge, om inte överhuvudtaget. Att se Gustav SKarsgård spela en feminin, homosexuell man, var riktigt kul, dessutom var alla skådisar väldigt duktiga och främst av allt, roliga. Historien är även den något att bita i, kritiken mot det svenska samhället är fantasiskt kul. Kan riktigt se tant Elsa sitta och skruva på sig efter filmen. Klart sevärd!

Hur ska svensk film bli bättre? Jag har ett litet förslag till alla svenska skådisar; var inte för seriösa, då blir det bara tråkigt. Ha lite självförakt, bjud på er själva, så blir det roligare att se på. Dramatisera inte för mycket heller, som ni har en tendens att göra. Nu orkar jag inte skriva mer, hejsvejs!

#blogg


signatur

"Didn't you see that she flew?"
"Goth-chick on extacy?"

1
Skriv svar