Metaltown, the bands

Inaktiv
Metaltown, the bands

Här kommer lite kort om banden jag såg!

Dead by April var och är ett skämt enligt mig. Kan inte riktigt säga att detta band riktar sig till en äldre åldersgrupp, utan det är väl tonåringar i yngre tonåren främst. Ljudet var väl bra, och vissa låtar kanske är bra enligt andra. Jag gillade de inte ändå, och de var inte roliga på scen heller.

Pain hade ett bra ljud med, men helt ärligt talat blev jag förvånad över hur dåligt det var röstmässigt. Det var inte såhär jag mindes honom ifrån frihamnen 2005, vilket var sorgligt. Pain är ändå lite kult och lite mys så vi hade väldigt skoj, mitt lilla gäng och jag, när vi stod och lyssnade på lille mannen i skägg. Att jag inte minns hans namn är lite dåligt, men namn är min svaga sida när det gäller allt. Shut Your Mouth var sista låten, vilket var ett klockrent val. En liten hyllning tillägnades Michael jackson, vilket var rätt gulligt.

Meshuggah har jag lite svårt för att placera. Ljudet var inte bra, och bandets prestation på scen var kanske inget unikt, men jag gillade de ändå. Kanske är för att jag är partisk? Vem vet. Mycket röj var det ändå, hamnade bland 3 moshpits (och var lite grinig för orkade inte vara med egentligen). Värmen var ett ständigt problem i Metaltown och gjorde att man inte riktigt orkade med helatiden och stod mycket i öltälten. Jag hoppade Napalm death och det mesta av Trivium för att sitta i skuggan och svalka mig.

Children of Bodom har jag nu sett 3 gånger, första var lite av en besvikelse men andra var helt underbart! Nu tredje gången var de inte lika bra som sist, men det var fortfarande inget dåligt! Första låten var Needled 24/7, vilket man inte är riktigt förvånad över. Are You dead Yet? Follow The Reaper, Blooddrunk, Tire My Rope, Downfall och givetvis Hatecrew Deathtroll var några av låtarna som spelades och mina stämband vibrerade för fullt! Ljudet var utmärkt och de var lika tajta som vanligt, tröttnade lite på alla "fuck" men men. Sedan kunde de gett lite mer på scen, men vem klandrar dem i den hettan?! Skrattade gott när "The Final Countdown" brändes av lite snabbt och även en hyllning till Jackson hängde med. Tror detta var den spelning som imponerade mest. Men här är jag väldigt partisk. *skratt*

Volbeat var grymma! Ljudet var hur skönt som helst och flera kanonlåtar spelades. Satt dock mest i öltältet under spelningen och såg därför inte så mycket. Hoppas Gud kan förlåta mig x) Tror dock att detta var ett av de bästa banden prestationsmässigt på Metaltown. Jag missade tyvärr Disturbed.

Slipknot är ju vana vid att leverera, vilket märktes. De var klart det band som drog flest folk i fredags, vid bron hängde åtskilliga människor som fick sig en liten diss av Corey (de riktiga fansen var de som stöttade bandet genom att köpa biljett). Det var en mäktig känsla när en stor del av publiken hoppade till bland annat Before I Forget och hela Frihamnen gungade. Det bästa band jag sett på Metaltown än så länge är dock fortfarande Rammstein 2005. Jag stack efter några låtar på grund av de jag hängde med och av ren självbevarelsebedrift och vet tyvärr inte exakt vilka låtar som spelades. Lite dåligt kanske, men de är inget favoritband för mig och var nöjd med det jag såg! Misstänker att de flesta tyckte de gjorde bästa prestationen, men eftersom jag är partisk så säger jag näst bäst!

Evergrey såg jag Metaltown 2006 och tyckte inte de var något märkvärdigt, detsamma gällde nu. Deras musik tilltalar inte mig och tyckte inte de var så bra på scen heller. Men helt ärligt så förstår jag mig inte på det här bandet och bör inte uttala mig. Gick efter någon låt för att möta upp andra och dricka öl.

Haunted, Dragonforce och All That Remains tillbringade jag i öltältet eftersom jag helt enkelt inte orkade röra mig därifrån. Såg en liten glimt av Dragonforce och lyssnade lite på alla band. Dragonforce är ju som de är och kan inte påstå att jag tog de seriöst. Kul att se.

My Dying Bride tycker jag var väldigt bra. Sångarens inlevelse smittade av sig och man stod och rös, men det var ju inget röj direkt. Folk var trötta. Ljudet var helt okej med, men kan tänka mig att flertalet inte förstod sig på detta band. SJälv var jag rätt slut vid det här laget och orkade inte med mycket. Tyckte dock det var skönt att vara långt borta ifrån moshpits.

Mustasch och Opeth orkade jag inte se heller, har ändå sett de ett antal gånger innan och tycker inte de är så bra. Men smaken är olika för alla!

Dir En Grey såg jag i Wacken 07 där de mottogs ganska ljummet, inte riktigt rätt festival för ett jrock-band. Det var inte exakt likadant nu på Metaltown, även om de kanske inte fick den publik de fått på hemmaplan (där är det löjligt). I Wacken gick lilla Kyo loss på sig själv, men denna lilla show hoppade han över denna gång (om inte minnet har fel). Jag tycker att detta band är otroligt bra på det de gör, och grymma musiker. Sångaren är helt fantastisk röstmässigt (även om han är liiiten) och har en otrolig inlevelse. Jag stod ganska långt bak så vet inte hur mycket röj det var längre fram, men där jag stod var det rätt dött. Ljudet var det dock inget gel på och förstår inte varför Meshuggahs var så bedrövligt.

Marilyn Manson, bandet jag inte ville se. Jag såg några låtar och tyckte att ljudet inte var direkt bra och att prestationen på scen var rätt lam. Gick efter några få låtar, för jag ville helt enkelt mycket hellre göra annat. Har hört av andra att Manson ska vara sevärd, men måste tyvärr säga att så var det inte fallet. Den största besvikelsen på Metaltown? Förmodligen. Gillar inte musiken annars, men trodde ändå det skulle vara något sevärt. Ack så fel man hade! Det sög så att säga...

Sedan blev det Parken! Allt för mig för idag!
/Kya

#blogg


signatur

"Didn't you see that she flew?"
"Goth-chick on extacy?"

1
Skriv svar