Kom och köp halvfärdiga spel!

Skägg.
10 Chambers
Kom och köp halvfärdiga spel!

Jag gnatade lite om EA:s sköna money making scheme i förra bloggposten. Nu borde jag nog kontakta folkbokföringen och byta namn till Janne Josefsson eller Jan Guillou, ty jag har nämligen ägnat mina senaste fem minuter åt djupgrävande journalistik och att kartlägga hur mycket pengar man måste lägga ut för att få tag på alla de nedladdningsbara små tilläggen som EA erbjuder sina kunder genom "The Sims Store". Man köper som sagt sina poäng med en växelkurs på 0,062 kronor per SimPoint. Det totala "värdet" på samtliga frisyrer, kläder och möbler i The Sims Store uppgår för tillfället till 15100 SimPoints, alltså 936 kronor och 20 öre. Spelet kostar cirka 500 kronor i butik och man får SimPoints till ett värde av 62 kronor när man registrerar sitt spel online. Alltså blir den nätta summan man måste betala för att få tillgång till allt det som spelet borde innehålla:

1374,20 kronor

Detta är egentligen djupt deprimerande. När man kikar igenom The Sims Store känner man sig sådär galet misantropisk som när man råkar zappa förbi MTV och får en tankeställare om hur många som egentligen måste ha skickat efter Jambas "DU KAN LÅTSAS SE IGENOM NÅGONS KLÄDER!"-mobilapplikationer och ringsignaler till groteska överpriser.

Reekwind kommenterade här tidigare och sa något om spelandets framtid och där allting är "halvfärdiga skitspel där det mesta måste laddas ned i efterhand för hutlösa summor pengar". Visst fan kan det vara så. Framtidens spel kommer att fortsätta präglas mer och mer av On-Demand-bullshit, mikrotransaktioner för minimala speltillägg och skön one-click-shopping som Microsoft är så duktiga på att predika om. Några klipska psykologer har fastställt att människor har lättare för att fatta beslut om konsumtion om de tvingas betala med en imaginär valuta, exempelvis SimPoints eller MSPoints. Man mister greppet om hur mycket pengar man egentligen spenderar. Dessutom är det ju skönt att man bara kan köpa dessa poäng i fördefinierade mängder så att man alltid har lite för mycket eller lite för lite kvar om man skulle vilja köpa något mer.

Allt detta vet vi förstås redan. Men visst är det riktigt ledsamt att spelbranschen rör sig åt det här hållet? Elektroniska köp är det alls inget fel på. Att kunna ladda hem ett spel, en film eller några MP3:or är helt perfekt. Det finns däremot de tillfällen då allting blir helt fel. Framtiden är one-click-shopping. Vi lever i den. Vi får inga flygande bilar och robot-butlers, men vi får Jamba-ringsignaler och hutlöst dyra sweaters till våra digitala låtsasmänniskor. Grattis, världen.

#blogg


signatur
1
Skriv svar