Medlem
SHAZAM!

Jag var på bio igår och såg på Nausicaä från Vindarnas Dal, en av Hayao Miyazakis gamla filmer som först nu släpps här i Sverige, bara 25 år efter original-releasen. Både Fredrik (som var med och såg filmen) och jag är stora Miyazaki-fans, men jag kan förstå varför vi var de enda som såg filmen igår och det berodde inte på att klockan var kvart i fyra på en måndag. När Spirited Away vann Oscar så insåg de västerländska distributörerna att anime funkar även här, vad dom inte insåg var att det var just Spirited som gick att sälja för att den inte är riktigt lika... Miyazaki-isch som hans andra filmer. Nausicaä är en sådan film. En film som innehåller jätteinsekter (Ohmu), forntida Jätte-Krigare, gigantiska giftskogar och med ett budskap emot miljöförstöring är enligt mig fortfarande riktig kvalitetsfilm, men tyvärr så köper inte medel-Svensson det. Inte ännu iallafall.

Som brukligt efter att jag sett film så brukar jag läsa trivian om den på imdb, finns alltid något kul att hitta där, även den här gången. Visade sig att när filmen släpptes i USA för första gången så blev den rejält klippt och det ändrade en hel del av storyn tydligen, vilket Hayao såklart inte tyckte var okej;

'Hayao Miyzaki' was so upset by the original international cut version that he sent a samurai sword to the Executive at Disney with a simple note which read: "No cuts."

Classy.

Annars så blev jag nyss klar med Kingdom Come (eller är det egentligen Gone?, det som läst den kan ju se om ni likt jag ser en liknelse i At the Gates-låten), som jag lånade av Fredrik efter bion igår. Oj. Han har berättat om den tidigare och jag har läst lite på wiki, men aldrig fått upp ögonen. Vilket jag nu tycker är ganska märkligt då det är exakt såna här serier jag tycker om, plågade hjältar och en värld i brand. Men jag blev som sagt klar alldeles nyss nästan och jag är väldigt nöjd, rekommenderar den starkt till alla som gillar Superhjältar i allmänhet och DC i synnerhet. Var lite kul att se Captain Marvel också, som jag aldrig läst något med, men blivit mer intresserad av nu.

SHAZAM!

#blogg


signatur
1
Skriv svar