That was it.

Medlem
That was it.

Då var man nyss hemkommen från film på biograf Spegeln här i Uppsala Michael Jackson-spektaklet This Is It visades. Trevlig film men ingenting jag rekommenderar för de som inte tycker om MJs musik. I filmen hade jag gärna haft med lite fler dokumentär-inslag, med en tagline som "Like You've Never Seen Him Before" så förväntar man ju sig lite nya saker, men njäae, inget sådant bjöds det på. Vilket är synd, det verkar ha varit en hel del duktiga personer bakom hans planerade super-konserter i London. Hade gärna hört mer från dem. Jag kan själv inte säga att jag är en diehard Jackson-fan, men jag gillar många av låtarna, främst hitsen med They Don't Care About Us och Beat It i toppen! Men grejen är den att han är en av de artister som funnits där igenom hela mitt liv, en del av barndomen liksom.

Likt många andra populärkultur-ikoner så har många gjort narr av Michael, inklusive eder förtrogne, från början för hans ständiga plastikoperationer och senare lite grövre skämt om pedofili-anklagelserna. Något jag faktiskt skäms lite för såhär i efterhand, han blev ju trots allt friad, någon tillit till system och lag måste man ändå ha.

Dessutom så har jag ett fint barndomsminne av MJ, från när han var på Ullevi 97 för att blåsa sönder halva Göteborg. Jag var själv lite väl ung för att få gå, samt att vi inte hade biljetter, men jag kommer ihåg att jag och familjen var ute och gick i stan på kvällen efter en heldag och då vandrade vi förbi konserten. Min lillebror och jag skrek och tjatade på våra föräldrar, biljetter var ju ingenting man tänkte på som 8-åring precis... Faktum är att min granne som jag gick på bio idag med (samma granne grät när filmen började och sjöng med i varje låt) var på plats på Ullevi, lycklig som bara den, inget förvånande då hon nog är en av Sverige/Världens större Jackson-nördar.

Nå, This Is It var absolut en trevlig upplevelse, kul att få höra klassikerna på det här sättet, men jag kommer förmodligen inte se om den. Kanske ser jag en dokumentär om hans liv om det kommer någon, men jag tänker fortsätta vägra att läsa i skvallertidningar om huruvida hans död var mord eller ej. Jag bryr mig inte om sådant. Michael Jackson var en otroligt duktig artist och underhållare och som den gamla klyschan säger så kommer hans musik att leva kvar länge efter att han själv lämnat oss.

Vilket är hur jag vill ha det.

#blogg


signatur
1
Skriv svar