Det är konst(igt).

Medlem
Det är konst(igt).

Jag älskar konst. Jag har alltid gillat viss konst och alltid haft svårt för annan men i takt med att man upplever ny konst och konstformer och kanske i takt med att man blir äldre accepterar jag mer områden, mer saker som konst.

Jag tycker det är spännande med någon som gör skulpturer av skräp och ställer ut dem i offentliga miljöer och låter dem vara där tills någon städar bort dem, jag tycker det är kul med makarna som klär in byggnader och monument i tyg och kallar det konst, jag får ofta försvara abstrakt konst "som en femåring skulle kunna rita" osv, osv.

Jag måste dock dra en gräns och igår hörde jag på radio om "eleven från konstfack" som låtsades att hon skulle ta livet av sig, blev hämtat av polis, tvångssöv och inlagd på pyskakuten. Allt detta gjorde hon som ett steg i sitt examensarbete med ledningen på konstfack i ryggen.

Det är riktigt dålig stil av denna människa att ta detta grepp, jag kan klaga på att hon utsätter folk för risker, hon tar resurser i anspråk och ställer till mer merjobb och bekymmer av alla de slag men det jag reagerar på är att ingen tycks uppmärksamma att detta inte handlar om konst alls. Det handlar om att bli känd.

Minns ni Pål Hollender? Han var med i Robinsson och grät varje dag, han filmade sig själv när han låg med prostituerade och han gjorde en installation med ett disco som var så exklusivt att ingen fick komma in - technodunket drev dock alla till vansinne runt omkring utställningshallen. Jag har sett annat som Pål har gjort, utanför konsten och man kan inte hjälpa det, man gillar honom, åtminststående lite men någon borde upplysa dessa människor som vill skapa sig ett namn genom att provocera fram en reaktion.

Eco homo är en bra provokation. Rondellhundar föreställandes muhammed är en bra provokation. Att ligga med prostituerade på film är mest förnedrande och att spela psyksjuk och bli tvångsinlagd är psyksjukt.

Medvetet har jag inte använt elevens namn, kommer aldrig att medverka till att hon skall bli känd på detta och nu börjar alla vakna så hon blir anmäld för allt möjligt - Falsklarm, misshandel, försök till misshandel, ofredande, våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd och oredligt förfarande. Bra, nu har hon något att skriva om i sitt examensarbete i alla fall. Här är ett förslag till avslutande mening.

"Det var visst inte konst, bara konstigt"

#blogg


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

1
Skriv svar