Monkey Island

Medlem
Monkey Island

Innan ni läser detta inlägg måste jag varna alla som inte tidigare har spelat Monkey Island. Kan bli en ganska jobbig läsning om så är fallet!

Jag kommer ihåg vår första PC i familjen. En stor bjässe med 6MB ram, men som kunde boostas/trimmas upp till 12MB med ett enkelt knapptryck.

Spelen som min fader hade införskaffat var SimEarth The living Planet(Maxis 1990), Gunship 2000(Microprose 1991), Eye of the Beholder 2 The legend of Darkmoon(Westwood Associates 1991) och Monkey Island 2: LeChuck's Revenge(1991 Lucasarts/Lucasfilms games).
Eye of the beholder kostade för övrigt 459kr på tradition.

Jag föddes 1992, och det var alltså dessa spel + MS röj som jag växte upp med.
En lite underlig sak var att min pappa inte hade köpt ettan av varken Eye of the beholder eller MI innan han köpte tvåan. Så jag var minst sagt förvirrad när jag först spelade MI 2. Och tyvärr klarade jag aldrig spelet som barn, jag hittade aldrig mina ägodelar efter vistelsen i fängelset på Phatt-Island(tror jag?). :/
Men man kan säga att Monkey Island står mig väldigt nära, särskilt tvåan, eftersom det var ett av de första spelet jag någonsin spelade.

Monkey Island är ett äventyrsspel med många humoristiska inslag och frustrerande pussel, samtidigt som det faktiskt kan skrämma små oskyldiga 13-åringar!
Vid 13 år så bestämde jag mig för att spela ettan för att sedan börja om på tvåan och klara det en gång för alla. Sagt och gjort, men vilket TID det tog...Och jag uppskattade inte spelet lika mycket då som jag gör nu.

Många tycker att ettan är betydligt roligare att spela än tvåan, men där håller jag faktiskt inte med. Självklart kan det bero på att jag först spelade tvåan, men tvåans handling tilltalar mig liksom lite mer, och miljöerna är mer färglada. Dessutom är musiken OTROLIGT stämningsfull och skön. Jag har till och med tagit mig tid att lära mig de flesta på piano! Mina personliga favorit är låten som spelas när man snackar med Captain Dread och Jojo the Monkey.

Tänkte ta mig tid att skriva lite om det omtalade slutet i 2an.

Till och börja med måste jag hävda att MI 4 var en flopp, men 3an tycker jag blev en lyckad tolkning av MI. MEN det tråkiga var ju att Ron Gilbert aldrig fick chansen att göra 3an själv, och därmed klargöra för spelarna om varför 2an slutade som den gjorde.

Det finns många teorier om varför, men jag har nog fastnat för den tråkigaste.
Den teorin säger att Guybrush Threepwood och hela piratvärlden är en fantasi. I själva verket är det ett litet barn som går runt(läs: går vilse) i ett nöjesfält och använder sin livliga fantasi. Lechuck är hans bror som letar efter honom.
Denna teori förklarar nämnligen ett flertal olika scener i MI.
Låt mig ge er några exempel: varuautomaten, tunnlarna i 2an som leder Guybrush till olika ställen(Enligt teorin ska det alltså vara tunnlar som i Disney World, där arbetarna går mellan de olika nöjesfälten för att undvika folkmassorna),Voodoo lady(skriker nöjesfält), faktumet att han aldrig dricker root beer etc. Jag kommer tyvärr inte ihåg fler exempel, men det finns en hel bunt mer.
Dessa förklarar inte alla saker, men ganska många.

Det roliga med MI är att så många fortfarande brinner för spelet och dess handling. Man diskuterar FORTFARANDE det omtalade slutet i 2an.
Säg mig, vad är om inte det, en spelutvecklares dröm?

Monkey Island-fans är onekligen de mest lojala fansen av dem alla, men alla väntar på att Ron Gilbert ska få tummen ur och börja jobba på 3an, vilket inte verkar vara aktuellt just nu. Men är det verkligen vad vi vill? Vill vi ha ett nytt Monkey Island spel?
Enligt mig kommer ett tredje spel inte göra fansen något annat än besvikna, och innerst inne vill vi ändå leva med denna ovisshet om Monkey Island 2: LeChuck's Revenge frustrerande slutscen.

Vad sägs om två fina filmer om just Monkey Island istället ?

#blogg

Medlem
Monkey Island

Tja att hela MI är bara två pojkars fantasi när de befann sig i ett nöjesfält blev väl uppenbart
Förutom slutet på tvåan så inleddes trean ju exempelvis med att Guybrush flöt omkring i havet sittandes i en radiobil.

Själv har även jag växt upp med Monkey Island .. dock så är jag född -84 ^^

Medlem

Jo, det kanske det har:P Men jag har alltid undrar vad som döljer sig bakom LeChucks läskiga "blick" i slutet + Elaines kommentar.

Jo, men det var deras tolkning av slutet. En bra, men lite diskret tolkning. Känns som de liksom vill få det överstökat

ok jo jag var väl en tidig gamer

1
Skriv svar