Halow Wars - Simplifierad Strategi?

Medlem
Halow Wars - Simplifierad Strategi?

Halo Wars, ett strategispel underverk eller något som borde gjorts till ett FPS och givit oss en annan typ av prolog? Utan tillgång till det ordentliga spelet ännu så får jag helt enkelt basera mitt tyckande på den rekordsättande demo som finns på xboxlive (över 2miljonär nerladdningar på sina första fem). Halo Wars är och kommer nog förbli ett av de snyggaste RTS spel under en bra tid framöver, grafiken i spelet fungerar fin fint och mellansekvenserna är ögon godis som åker in genom ögonen och slutar någonstans i hjärnan bland delen som gör att man säger: ?oj?.

Spelets tutorial är nog en av de kortaste man varit med om i något spels historia. Efter två fem minuters lektioner är man tydligen redo att bege sig ut på slagfältet. Detta gjorde mig lite osäker, var det inte mer där att hitta bakom alla knappar på kontrollen, eller vad det helt enkelt så att mer skall läras in under spelet campain? Man får helt enkelt vänta och se (detta gäller även mig efter att ha spelat de två första uppdragen i spelet).

Första uppdraget var ett mer klassiskt: Du börjar med en karaktär och skall slå dig igenom banan och du får förstärkningar på vägen. Inte mycket att tillägga här men det upplevs kul hela tiden, det går fort och radioröster är ständigt igång som berättar över händelserna runtomkring det du ser. Något som har blivit ett måste nu på senare tid för att all storytelling skall få sin plats i även de snabbaste spel.

Kontrollen är så enkel som spelets tutorial gav intryck till. Markera med A, styr med X markera allt med bumper knapparna, och används enhets förmågor med Y. Mer än så här behöver du egentligen inte veta för att lätt ta dig igenom spelet. Låter som en dröm för vissa, och jag tror att det kan fungera för de spelare som hoppar från Halo 1, 2 och 3 till ett RTS spel. Men för de som är vana strategi spelare. Räcker inte detta långt, vad hände med macro kontroll och strategiska val? Tyvärr blir det lätt så att man använder sina enheter som en massa som får anfalla samtidigt pågrund av att det är egentligen, det lättaste och bästa sättet. En enkelhet som gör att valen av enheter egentligen blir obefintlig, ha de starkaste enheterna och det kommer gå bra, mer eller mindre.

Grafiken är ett mästerverk. Storyn berättas på ett bra sätt. Men hur vi spelare har betraktats, kanske gör att detta inte blir den hit man hoppas på. Den som lever får se.

/Alex
@Start And Select

För mer om allt mellan spel och rymd, besök gärna mig på:
http://startandselect.wordpress.com

#blogg

1
Skriv svar