Dawn Of War 2 = Spelet och tankar.

Medlem
Dawn Of War 2 = Spelet och tankar.

Var skall jag börja. Games Workshop har skapat ett universum, där, långt in i framtiden, slåss människor, orker, tyranider, mutanter och alla möjliga typer av varelser för att antingen rädda, ta över, eller förstöra universum som vi känner det.

Dawn Of War 2 är ett spel som utspelar sig i detta universum. Du som spelare får ta plats som en nyligen befordrad "Field Commander" för de Space Marines som kallar sig Blood Ravens. Istället för att gå in på alla detaljer i bakgrunds historien som skulle kunna fylla upp tio Ikea kataloger och en bibel (och sen lite till). Så summerar jag som att Space Marines = Super människor med cool framtida kroppspansar.

Dawn Of War 2 är i grund och botten ett strategispel, ett strategispel som inte tyckte att RTS var tillräckligt för att nå ut till dagens spelare och strategi fanatiker. Man har tagit bort elementet av basbyggande. Detta är egentligen det största elementet som skiljer, många spelare har känt sig berövade av denna brist, medans andra insåg hur genialt det kan vara. Vill du börja varje ny bana med 10 minuter basfixande. Eller vill du ut i strid med en gång och krossa dina fiender.

Istället för ett linjärt upplägg med uppdrag som följer i en viss ordning har man istället låtit sig använda av en strategisk karta. Denna är uppdelad i territorier och på dom är det olika uppdrag som skall utföras. Utöver detta har du tre olika planeter att åka emellan för att utföra dessa uppdrag. Inför varje uppdrag får du använda dig av fyra olika enheter, varje leds av en speciell karaktär, alla har olika förmågor, taktiker och sätt att spela dom på. Detta kan du sedan utveckla varje karaktär då dessa går upp i nivå. Självklart är även DU med och slåss på fältet och leder dina trupper och kan få olika förmågor precis som alla andra. Man får aldrig riktat "jag" känslan, men det är ändå välkomnat.

Alltså är varje enhet viktig, något som andra nutida RTS spel inte kan ge dig på samma sätt. Istället för oändliga möjligheter att köpa nytt får du klara dig på vad du har i varje uppdrag och använda strategi och taktik för att bäst klara av uppgiften.

Jag måste ge applåder till spelskaparna till detta spel, samtidigt som dom ger oss valmöjligheter och rollspels betonade moment, så säger dom även: Dags att gå en ny väg. Även om dom själva inte kanske tagit det hela vägen dit så har dom visat att RTS spel kan utvecklas och bli något nytt. Både hat och kärlek har visats upp för detta djärva steg. Men förändring berör alltid.

Dawn Of War 2 har ett problem som jag ser det just nu, och det är att det kan bli lite enformigt. Om man har bestämt sig för att göra alla uppdrag som uppstår på planeterna så blir man ofta fast där. Dessa är nämligen valbara uppdrag som har ett visst antal speldagar innan dom försvinner och då förlorar du något på det.

Självklart kan du skita i dessa och hoppa rakt in i story uppdragen, vilket kan vara lite svårt att urskilja från sina val i början. Trots detta finns en Story som flyter på, inte mästerligt, inte djupt som skogen, men ändå tillräckligt för att man skall ryckas med i handlingen och lära känna "Blood Ravens" något som fattades i Dawn Of War 1.

MULTIPLAYER

Vi har alla sätt dom, RTS spelen som bygger ifrån en och samma grund, bygg byggnader, samla resurser, få ut enheter och använd dom till bästa förmåga. Detta gjorde också ofta att spelet gick ut på att vara snabb, snabbast ut och snabbast med resurs tillgångar vinner spelet.

Redan i Dawn Of War 1 såg vi något som försökte gå ifrån det här. Just med att använda vissa punkter på kartan som gav resurser till en spelare. Dessa var man tvungen att ta över för att således få övertag. På detta sätt var man tvungen att ha ordentlig resurs hantering samtidigt som man försvarade det och gjorde mot attack mot andra spelare.

Nu är även taktik viktigare än någonsin. En enhet kan vara bra och jätte stark visst. Men springer du rakt in i fel typ av fiende eller att han använder någonting som är effektivt most just den typen, ligger du illa till. Varje enhet är viktig och måste få sin plats på fältet. Det går inte att bara spotta ut enheter och anfalla. Tänket måste vara där.

Många tummar upp för ett spel som utmärker sig, är snyggt och tror på att spelarna faktiskt har något bakom pannbenet!

/Alex
@Start And Select
http://startandselect.wordpress.com

#blogg

Medlem
Dawn Of War 2 = Spelet och tankar.

Visst är spelet bra och så men det lyckas långt ifrån lika bra med att ta bort basbyggandet och resurssamlandet som World in Conflict lyckades med. Att de går emot det hållet gillar jag verkligen men önskar att de inte tagit så mycket från Company of Heroes som de gjort.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar