Retro Time! - Monopol

Medlem
Retro Time! - Monopol

Dags för min första Retro Time! här på min fina blogg. Vilket innebär att jag kommer skriva om äldre spel, till och med analoga spel! Detta kommer såklart inte göras i samma utsträckning som tvspel och liknande. Men det skall bli kul att krydda bloggen lite.

Så första spelet som jag kommer skriva lite tankar och funderingar om är:
MONOPOL.

Eftersom jag tror de flesta vet vad spelet går ut på och hur det fungerar så skall jag göra en snabb summering: Du och dina motspelare skall ta en ekonomisk makt över spelet genom att köpa fastigheter/hotel. Målet är att inte bli av med dina egna pengar, medans motspelarna skall bli av med allt dom äger.

Jag under en väldigt lång tid av mitt liv älskat monopol, alla kunde spela det, alla hade lika storchans och det var ett trevligt fredagskväll spel. Men under denna övertygelse gömde sig något annat. Ju mer insatt jag blev i spel och dess mekaniker insåg jag mer och mer hur monopol kan anses vara... ett dåligt spel.

Ni kanske reagerar som många andra när jag säger: Dåligt spel. I följd:
"Det är ju jätte bra!"
"Jag har alltid roligt när jag spelar det!"
"Jag och mina vänner tycker i alla fall om det!"

Jag kan inte annat än att hålla med er, ni har helt rätt, från den vinkel ni ser på monopol så är det just ett: Enkelt spel för alla, lätt att bara sitta och snacka runt och det blir centret för umgänget istället för en... tillexempel tv. Tyvärr gör detta inte Monopol till ett bättre spel. Var får jag då detta ifrån? Mjo låt oss gå igenom spelet och de punkter som gör att jag så mycket hälre spelar något annat om man skall just spela.

1. Monopol bygger på en familjefaktor, det skall inte vara komplicerat, det skall inte vara svårt, alla skall kunna vara med. Detta gör dock att spelet förlorar något som så många andra spel har. Strategi, ett bakomliggande tänk. Spelet är gjort på ett sådant sätt att du helt enkelt kan... välja din väg framåt. Förutom just: Om du skall köpa eller inte när du kommer på en viss gata. Vissa tycker det är mycket tänk bakom, medans vissa andra spelare (min pappa tillexempel) har insätt att: Köpa köpa köpa leder till vinst i det långa loppet.

2. Måfå. Måfå är nyckel ordet. Hela spelet styrs av måfå resultat, åter igeigen utanför spelarens makt. Tärningar, tärningarna styr så gott som allt, och du kan inte påverka detta. Det är synd.

3. Evighetsfaktorn! Om du varannan gång hamnar på en motståndares gata så måste du: visst betala en avgift som är olika mycket beroende på hur mycket han har byggt på platsen. Men har ni märkt hur många gånger spelet kan hålla på i evigheter? Detta är för att pengarna slungas mellan spelarna och varje gång man kommer runt spelplanen får man MER pengar, vilket gör att: kombinerat med måfå faktorn: du kan undvika betalningar en längre tid... och dina motspelare. Detta gör att spelet inte har något direkt slut förens något helt enkelt har "otur".

Spelet funkar för en kväll med kompisar, jag tänker inte ta det faktumet från Monopol det är som jag sa ett spel för alla i alla åldrar. Till och med barn kan vara med och spela detta spel, det är som Stegar och Ormar/rutschbanor fast lite mer faktorer inblandade.

Bra för familj, sämre för de som vill utmana sina vänner på ett parti, då borde man flytta upp sig ett steg och spela Risk.

/Alex
@Start And Select
http://startandselect.wordpress.com

#blogg

Medlem
Retro Time! - Monopol

"Bra för familj, sämre för de som vill utmana sina vänner på ett parti, då borde man flytta upp sig ett steg och spela Risk."

Risk är verkligen någonting man inte skall spela, man blir ju bara osams och så tar ett parti apigt länge. Man måste ju ut på nätet för att hitta Regler som gör att spelet blir spelbart.

Monopol handlar mera om tur än skicklighet den som köper upp mest gator på första rundan är den som har vunnit (nästan iaf)

Medlem
Skrivet av Loading:

"Bra för familj, sämre för de som vill utmana sina vänner på ett parti, då borde man flytta upp sig ett steg och spela Risk."

Risk är verkligen någonting man inte skall spela, man blir ju bara osams och så tar ett parti apigt länge. Man måste ju ut på nätet för att hitta Regler som gör att spelet blir spelbart.

Monopol handlar mera om tur än skicklighet den som köper upp mest gator på första rundan är den som har vunnit (nästan iaf)

Mja det är så, den som slutar med att tänka och bara köper har haftast en ganska bra grund till vinst. Haha att jag valde Risk som ett "istället" spel var mer för att det är ett sådant spel som många hörttalats om och kanske har i hemmet.

/Alex
@Start And Select
http://startandselect.wordpress.com

1
Skriv svar