Ebbe - The Movie

Skägg.
10 Chambers
Ebbe - The Movie

Man kan konstatera att det fanns mycket politiskt sprängstoff i svensk politik under 80-talet. Palmemordet var en sån sak men man ska inte glömma Ebbe Carlsson-affären. SVT körde en dokumentär nyligen, Ebbe - The Movie, som jag nyss såg på SVT Play. Dokumentären är välgjord och snygg, ger förmodligen en hygglig bild av Ebbe som person men jag kan inte låta bli att få en känsla av hur personerna bakom dokumentären skjuter utanför målet.

Ebbe må ha varit en sociopat, en mytoman, en charmör, kalla honom vad ni vill. Men inte når man en sådan maktposition som han gjorde och lyckas genomföra sådana saker som han trots allt gjorde i och med den så kallade Ebbe Carlsson-affären, där han utförde privatspaning i Palme-mordet, utan att ha fått ett godkännande uppeifrån.

I dokumentären hamnar en tyst skuld på de som inte får komma till tals i programmet. Det gäller såklart Ebbe själv men även Nils-Erik Åhmansson, f.d. rikspolischef och Sune Sandströmer, f.d. SÄPO-chef. Ebbe kan av naturliga skäl inte försvara sig och hur det är med Åhmansson och Sandtrömer vet jag inte. Antingen ville de inte eller så lever de inte. Oavsett är enkla vägen ut att ge Svarte Petter till dessa män.

Hade de två personerna bakom dokumentären gjort sitt jobb hade de satt hårdare press på Anna-Greta Leijon och, framförallt, förre statsministern Ingvar Carlsson. Han låtsas som han inget visste och det finner jag ytterst osannolikt, vilket framkommer i en del olika böcker av bland annat Gunnar Wall och Anders Isaksson.

Så i slutändan blir dokumentären ett välregisserat försvar åt etablissemanget. Ebbe hade varit stolt (se: Geijer-affären).

Seeya Ebbe.

För övrigt är SVT Play det bästa som hänt SVT sedan Kryzz och Norra Magasinet.

#blogg


signatur
1
Skriv svar