Dragon Age Collector's edition

Skägg.
10 Chambers
Dragon Age Collector's edition

Stockholm var ju nice men det finns inget bättre än att komma hem till Helsingborg och känna doften av nyrostat kaffe från Zoegas fabrik.

Under veckan jag varit borta har det framkommit vad som kommer att ingå i Collector's edition av Dragon Age. I huvudsak lullull som man får betala några hundralappar extra för.

Men.

En sak fick mig att haja till. I CE ingår det nämligen ett bonusuppdrag och en karaktär, Shale, som kan gå med ditt gäng i kampen mot the Blight.

Vem är Shale? Shale är en golem som det pratades om redan för flera år sedan. När tiden för DA:s release började bli knapp bestämde man sig dock för att stryka Shale. Man hann helt enkelt inte inkludera honom i spelet. Det framkom dock att Shale förmodligen skulle dyka upp senare, i en eventuell uppföljare eller i form av digitalt nedladdningsbart material.

Så var situationen fram till att man beslöt att flytta fram releasedatumet från mars till det nuvarande datumet, 23 oktober (Europa). Då blev det uppenbarligen lite extra tid över och man har därför lagt till Shale i Collector's edition. Shale är dock inte exklusiv för CE, det ska tydligen finnas en möjlighet att få tag på honom på annat sätt, men på vilket sätt har man inte avslöjat ännu.

I mina öron låter det som en rip off. Eftersom det finns tid att lägga till det extra materialet och pressa det på CE-skivorna, då finns det tid att göra samma sak med den vanliga versionen av spelet.

Jag har inget emot att företagen tjänar pengar på sina spel, men att ta delar av spelet som är färdiga innan spelet går till tryckeriet, för att lägga det separat på en CE-version eller för att sälja det "billigt" under digital nedladdning är bara sniket.

Men om de släpper det gratis för nedladdning då? Varför göra det om de kan lägga det på skivan direkt istället? Det finns ju inget egenvärde i att ha en massa olika gratis nedladdningar.

För övrigt är det såklart bara positivt med en extra karaktär och ett extra uppdrag. Men sättet de gör det på gör mig bekymrad.

#blogg


signatur
1
Skriv svar