00-talets viktigaste spel - Hela listan!

Skägg.
10 Chambers
00-talets viktigaste spel - Hela listan!

På fz.se har man möjlighet att rösta på 00-talets viktigaste spel samt läsa redaktionens tio i topp. Så jag kände mig tvungen att plita ner de tre spelen som jag anser varit viktigast under 00-talet.

Notera att detta inte är mina tre favoritspel under 00-talet utan snarare de spel som influerat pc-spelandet mest ur ett allmänt perspektiv.

Plats 3 - Counter-Strike
En mod som senare blev ett eget spel och som verkligen tog FPS-genren ut på nätet. Givetvis var inte CS först men utan tvekan störst och det faktum att spelet fortfarande kvalar in då och då på försäljningslistornas topp tio-lista vittnar om vilket inflytande spelet har. CS banade vägen för spel på nätet och fick även genomslagskraft på e-sportscenen.

Plats 2 - World of Warcraft
Om CS öppnade portarna till spelkultur på nätet var WoW flodvågen som kom efter. Men vad som var ännu viktigare var att WoW gjorde spelande till något normalt, något vem som helst kunde göra utan att behöva tituleras datornörd. När Björn Gustafsson körde WoW-skämt i Parlamentet bekräftades WoW som vilken normal hushållsprodukt som helst. WoW är mer än ett MMORPG (muhmorpegeh), det är en normalisering av datorspelandet som leder till en större marknad för PC-scenen och därmed också ett bredare utbud över hela spektrat.

Plats 1- The Sims
I likhet med WoW har The Sims gjort PC-spelande till något normalt och mainstream. På en punkt är dock Sims viktigare än WoW. Sims var nämligen först ut med att attrahera kvinnor/tjejer i stor skala. Det är fömodligen det viktigaste genombrottet under hela 00-talet eftersom det gjort spelandet till en, i praktiken, dubbelt så stor marknad. Det är inte bara viktigt ur perspektivet att spelföretagen ska försöka få ihop till mat för dagen, utan framförallt viktigt för skapandet av en spelmarknaden som inte enbart riktar sig mot killar i tonåren. Det är förändringar som kommer att bäras med in på 10-talet och kommer att vara av oerhörd vikt för diversifieringen av PC-spelsmarknaden.

#blogg


signatur
1
Skriv svar