Shake it, like a ladder to the sun

Medlem
Shake it, like a ladder to the sun

Makes me feel like a madman on the run!
Solen lyser. Gräsmattan förblir relativt oklippt. Vinden viner och ibland faller regn ner och gör att gräsmattan förblir relativt oklippt. Woah, flyger ur mig, när jag sitter här och tittar ut genom fönstergluggen som lyses upp lite försiktigt av någon form av sol. Fast nu blev det istället skugga. Vidunderligt, lite smått irriterande.

Jag läste nyligen ut boken "En värld utan slut" av Ken Follett.

Var det meningen att jag skulle kommentera också? Nåväl, det är en oerhört bra bok på i runda slängar 1200 sidor om medeltida England. Man följer fyra ungdomars öden med allt vad religion, krig, pest och kärlek heter. Jag sträckläste de sista 600-sidorna under en dag. Den första delen av boken var helt klart bäst, även om de lyckliga lösningarna knöt ihop säcken väl. Om han förlängt boken 2-400 sidor hade det antagligen gått att utveckla slutet bättre, istället för att tvångsknyta. Som med en kvinna eller oxfilé måste det goda få ta sin tid. Åtminstone när det gäller oxfilé.

Det har varit mycket diskussioner kring familjehem i vad som enklast kan klassificeras som blaskorna i världen. Flicka [X] menar på att värdfamiljen behandlat henne illa. Vilket i sin tur är oerhört jävligt om det stämmer. Som del av en jourfamilj (och tidigare fosterfamilj, och blivande fosterfamilj) så vet jag att det finns en hel del familjehem som inte borde få hålla det ämbetet. Som gör det helt och hållet för pengarna med ingen hänsyn till de människoliv som sätts i deras vård.

Än mer känner jag till familjer som definitivt måste splittras, på grund av föräldrarnas inkompetens som föräldrar. Sen är det inte bara föräldrar och diverse hem som det är fel på. Ibland är barnen såpass skadade att det är oerhört svårt för dem att anpassa sig, och även om man inte kan klandra ett barn för något denne blivit utsatt för, är det inte rätt att exempelvis sprida lögner om ett fosterhem som tar väl hand om dem. Hur skulle ni reagera om ni blir skrivna som horribla monster, när ni aldrig gjort något annat än kämpat för ett barns väl och ve? Som stärkt och skyddat barnet, även när det i mångens ögon inte förtjänat detta? Det här med livet är fantastiskt komplicerat, men en falsk anklagelse kan exempelvis förstöra många år för en familj, eller om någon blir falskeligen anklagad för att vara pedofil (än en gång som exempel) så kommer de aldrig ifrån att människor ser ner på dem. Oberoende om de aldrig i hela sitt liv ens tänkt tanken på att utföra ett så horribelt och avskyvärt brott.

Vi ska också vara fantastiskt glada att vi lever där vi lever. Som exempel, min rumänska flickvän har det verkligen inte alltid lätt i sin familjesituation. Om någon slår ett barn eller sin fru i Sverige är det ganska lätt för dem att bli fällda. Om man drar det några steg längre på våldstrappan. Vad skulle hända då? I Rumänien, ingenting. Någon som vet vad jag kan göra för att hjälpa henne? Om hon och hennes mor drar från hennes far kan hon antagligen inte avsluta sina läkarstudier. Samt att han kommer försvåra i princip allt ekonomiskt som går. Där finns ingen välfärd, inga bidrag inga enkla utvägar. Om man kan välja mellan att hoppa från ett stup eller befinna sig i skärselden tills man kan nå fast mark. Vad ska man välja?

Nu lyser solen.

Och gräsmattan, ja den förblir relativt oklippt.

#blogg

Medlem
Shake it, like a ladder to the sun

En värld utan slut är en bra bok ja. Har du läst någon av Ken Follets andra böcker?


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av q0rra:

En värld utan slut är en bra bok ja. Har du läst någon av Ken Follets andra böcker?

Nej, men känner mig nödgad att göra det - vilka rekommenderar du?


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Well, jag utgår ifrån att du läst Svärdet och Spiran, om inte så måste du läsa den.

Annars är i princip allt jag läst med honom en fröjd att läsa. Även fast de skiljer sig ganska mycket ifrån Svärdet och Spiran samt En värld utan slut. Här är de jag läst i numrerad ordning efter brahet

1. En Dröm om Frihet
2. Nålens Öga
3. Svarta Fåglar
4. I Minnets Labyrint
5. Edens Hammare
6. Dödlig Strid

...och tro mig, alla är helt fantastiskt bra


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

1
Skriv svar