Hur påverkas barn av våldsamma spel?

Inaktiv
Hur påverkas barn av våldsamma spel?

Igår var det debatt på kanal 2 om hur väldsamma spel påverkar yngre spelare (Debatt). Visst håller jag med om att det har någon påverkan. Vissa kanske inte alls kan hantera det, men jag tror inte direkt att många mördare blivit det för att de spelat våldsamma spel. Blir yrkesfiskarna yrkesmördare? De tar ju riktiga liv, och vissa börjar redan vid fyra års ålder. Eller kanske de flesta människor kan skilja på en fisks liv, en människa på en skärms liv och ett rikitgt människoliv?

Däremot finns det annat som i stor utsträckning kan påverka våra barn. Vissa kan dras med i sekter när de är för unga för att förstå vad det handlar om. Visst har man sett exempel på människor som blivit konstiga av datorspel, men då kanske det även legat något mer bakom? Det har varit väldigt få trots att vi spelar extremt mycket i Sverige. Däremot är det någon nyhet då och då om sekter och dess påverkan. Det är inte alls bara barn som råkar illa ut där heller.

Nu kom jag av mig lite känner jag. Det har gjorts en studie vid Stockholms universitet där 12-15 åringar fått spela våldsamma spel samt icke våldsamma spel. Resultatet blev att deras hjärtrythm samt sömn påverkades, men de själva upplevde inte att de sov sämre eller kände sig uppjagade.

Jag tycker inte att unga barn ska spela allt för våldsamma, eller framför allt realistiska, spel. De bör inte heller sitta mycket vid datorn då det kan påverka det sociala livet och mycket annat. Det är upp till föräldrarna att välja vilka spel deras barn ska få spela. Men barn har alltid lekt krigslekar och andra lekar för att få ha sin egen verson av verkligheten. Är verkligen datorspelen så annorlunda i grunden? Förut lekte man indianer eller cowboys, nu är det swat eller terrorister som gäller. Dessutom påverkas man av allt, mer eller mindre och åt olika håll.

Något som deffinitivt kan påverka starkt är om ett barn som är nog gammalt för att förstå vad som händer råkar kolla på nyheterna där det är krig. Vissa scener där kan jag själv tycka är väldigt otrevliga, just för att de är från verkliga livet. En hemsk scen i ett spel är hemsk, men inte alls på samma sätt

Min egen blogg finns på http://www.carpediem86.se/blogg/

#blogg

1
Skriv svar