Jag har blivit ägd.

Medlem
Jag har blivit ägd.

Beställde för lite drygt en vecka sen Windows 7 på, i mitt tycke, en redan då misstänkt butik på nätet. Men jag bestämde mig för att prova och beställde för säkerhetsskull på faktura. Butiken kontaktade mig dagen efter och ville göra en kreditkoll på mig. Konstigt tyckte jag då jag valde faktura som betalsätt. Så jag gjorde en avbeställning, men fick inget svar.
Nu idag fick jag ett brev från butiken i fråga, med slarvigt utskrivna sidor och en post-it lapp där det stod "Skriv på och skicka tillbaks till oss", de hade även bifogat ett brev med förhandskriven adress. Jag blir ännu mer suspekt och kollar igen på prisjakt där jag hittade dom från början och ser att de ändrat varan till en OEM-licens. Grundlurad. För nu hade också butiken ändrat objektet med bemärkningen FULL VERSION istället för RETAIL.
Jag skickade ett mail till dom där jag förklarade att jag inte ville betala med avbetalning överhuvudtaget, utan fortfarande faktura (vid detta tillfälle hade jag ingen aning om att det var en OEM licens). Fick svar att det går att betala på en gång, så jag slipper avbetalningen, men de svarar inte på hur jag gör detta. Sen skriver de att de skickade Windows 7 i fredags, så det borde vara framme senast imorgon, torsdag.

Vet inte vad jag ska göra. Får vänta och se om det kommer fram, för nu har jag 14 dagar på mig att betala den dyraste OEM-licensen av ett 32-bitars Windows 7 i Sverige, och jag kan inte avbeställa eftersom att dom skickat skiten.

Fan.

#blogg

Medlem
Jag har blivit ägd.

Uppger de felaktig information om varan ska du få returnera den, och om du inte får den så behöver du inte heller betala. Hoppas det löser sig ändå.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Ja, det vore nästan skönt om den inte kom så jag slipper betala! Men om den kommer så ska jag försöka returnera den, och i värsta fall då betala:)
Men jag får skylla mig själv litegrann.

Medlem

Nejdå, de kan inte skicka dig en vara du inte beställde och tvinga dig betala, så om de inte vill ha tillbaka den har du ett gratis-ex.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

finns många företag som numera kräver kreditupplysning för fakturaköp. för mycket svinn med fakturor idag så det är ganska förståligt, dock ganska oproffsigt av dem att hantera ärendet på detta vis...

E-handel, ångerrätt:
"När du handlar inom Sverige har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp och behöver då bara betala returportot.

Om du handlar från utlandet bör du kontrollera om du kan ångra dig och vilka kostnader du i så fall måste stå för. Inom EU har du dock alltid minst 7 arbetsdagars ångerrätt."
- Konsumentverket

Beroende på ålder finns detta roliga kryphål...men antar att det ej är aktuellt i detta fall..

"Barn och e-handel
Om du är under 18 år kan du normalt inte ingå avtal. Det innebär att du inte har rätt att att köpa eller beställa produkter på Internet utan att en förälder eller någon annan målsman godkänner det. Om du är målsman kan du häva köpet, det vill säga skicka tillbaka produkten och få igen pengarna."

Medlem

Tack för kommentarerna!

MakkeK: Ångerrätten gäller väl endast när man fått produkten? Vilket jag inte har. Än.

Såhär är deras policy på deras hemsida angående programvaror:

"8. Får jag byta det program som jag köpt av er ?
Nej, Tyvärr vi tar inte tillbaka Program så som Operativ system Antivirus program alla program med Lisence nummer kommer vi INTE byta som du köpt därimot om det är fel på programet råder vi er kontakta t:ex Microsoft då krävs att du har i handen Lisence numret osv.............!"

Med byta menar dom förhoppningsvis inte att skicka tillbaks:)

Tack igen!

1
Skriv svar