Bluray eller DVD?

Medlem
Bluray eller DVD?

Jag fick en fin Bluray/DVD-spelare av pappa igår som en sen julklapp och som ett komplement till min HD(Ready)TV jag köpte i September. Frågan är nu bara om man ska börja köpa filmerna som Bluray eller DVD? Är skillnaden stor nog? Den enda film som jag vill ha på Bluray är Saving Private Ryan, men jag har inte hittat den, eller så har dom bara inte konverterat den till Bluray än.

Vad säger ni som kör på Bluray?

#blogg

Medlem
Bluray eller DVD?

Skillnaden är stor. Som VHS vs DVD.
Bild, ljud är mycket bättre än på DVD tycker jag iaf.

Om du nu har en Blue RAy spelare, varför inte utnyttja den då?

En annan film du bör skaffa på Blue Ray är Avatar, när den kommer ut.

Medlem

Ja, du har en poäng. Men DVD är ju billigare, hehe. Klart att jag måste köpa nån Bluray i allafall, och jag ska se Avatar 3D imorgon. Men den är kanske så bra att man köper filmen också:)

KoP
Medlem

Köper både film på blu-ray och dvd av den enkla orsaken att allt inte finns på blu-ray (mycket äldre film och udda film).

Och om det är någon film jag bara har ett halvdant intresse av och filmen både finns i blu-ray och dvd väljer jag dvd.

Medlem

Men vad tycker du om själva bildkvalitén då?
Om en film eller serie finns på båda formaten, som du gillar:)

KoP
Medlem

Bildkvaliten och ljudkvaliten är ju klart skarpare på blu-ray, det kommer man inte ifrån. Gäller för det mesta nyare filmer också. Äldre filmer som dom remastrar tycker jag inte riktigt kommer upp i den kvalite dom förtjänar så där känns det som man lika gärna kan köpa dom på vanlig dvd. Med utantag för Blade runner (såg den dock på hd-dvd), där har dom gjort ett fantastiskt jobb.

Medlem

Jag har ju redan givna köp till bluray (Band of Brothers och Sagan om Ringen trilogin). Så det ska bli kul att se!

Medlem

Ett tips på Band of Brothers om du inte känner till det, Serien finns att köpa från play.com för ynka 220ish.

http://www.play.com/DVD/Blu-ray/4-/6033697/Band-Of-Brothers-L...

Och jag tycker om att kolla följande hemsida innan jag köper en bluray film för att kolla om kvaliten gör den värd ett köp.

http://www.blu-ray.com/movies/


signatur

Videomupp

Medlem

Riktigt vasst tips! Tack så mycket! Köpte Band of Brothers boxen på studs:) Jag kan leva utan svenska undertexter, då jag kollat igenom serien minst tre gånger.

1
Skriv svar