Vilket är världens svåraste j-rpg?

Vilket är världens svåraste j-rpg?

Funderade tidigare idag på vilket som egentligen är det svåraste japanska rollspelet som gjorts... det är en bra fråga. Gick igenom alla gamla titlar man kört igenom, men kan fortfarande inte riktigt bestämma mig. Vilket tycker du är världens svåraste japanska rollspel? Personligen tänkte jag först på något tidigt Dragon Quest-spel, men de är egentligen inte alls speciellt komplicerade.

Japanska SFC-originalet av Star Ocean var ganska utmanande vill jag minnas (eller var det bara jag som sög). Även Shin Megami Tensei: Persona 3 kan vara en riktig bitch på högre svårighetsgrader... men absolut svåraste j-rpg-titeln jag spelat (om man bortser vissa spels hard-svårighetsgrader) torde nog vara Phantasy Star II till Mega Drive som verkligen kunde fresta tålamodet ibland.

Riktigt bra spel dock, synd bara att stridsskärmen var ful som stryk!

#blogg

Medlem
Vilket är världens svåraste j-rpg?

Själv har jag inte spelat några mängder av j-rpg's, även om jag gillar dem, men skulle nog säga att det svåraste av dem jag spelat var Phantasy Star 1.

Kan också lägga till att förutom eventuella svårighets-inställningar så bortser jag också från en del personers utmaningar med egna regler (t.ex. klara Final Fantasy 3 med bara Freelancers osv).


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

MFZ
Medlem

jag tyckte nått av dragon questspelen på ps2 va ett riktigt jobbigt spel.. kanske inte utmanande svårt, men svårt att inte skicka skivan i väggen för att man ska slåss typ var 5e sekund som man går runt i världen.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Phantasy Star 2 var ingen lek. Jag kommer ihåg att jag vimsade runt i en grotta hur länge som helst innan jag fick rätsida på navigeringen. Man skulle teleportera sig fram och tillbaka mellan alla våningar för att ta sig ut och jag var konstant förvirrad.


signatur
Medlem

Phantasy Star-spelen överhuvudtaget. PS1 var ju oerhört svårt speciellt i början, man var typ tvungen att springa tillbaks till staden efter varje strid, och gudarna nåde om du fick två strider på raken..

toern:
Klarade precis Phantasy Star IV nu i helgen för första gången. Skulle vilja påstå att PS I och II är svåra (speciellt tvåan), medan trean är löjligt enkel och fyran är mer "normalsvår". PS IV var riktigt bra hursomhelst!

1
Skriv svar