Systemåterställning suger!

Medlem
Systemåterställning suger!

Systemåterställning, någon som känner igen det ordet?
Förmodligen är det något de flesta någon gång har gjort. Men två-tre-fyra gånger på mindre än ett år.. Det känns jobbigt! Anledningen för mig var, som i de flesta fall, att datorn jobbade så oerhört segt med vissa saker så att man började misstänka att någon form av virus smugit sig in i datorn..

Det fanns inte mycket att göra, eftersom misstankarna bara blev starkare och antivirus-programmet inte hittade något. Uttrycket "Rather be safe than sorry" kom till sin rätt när jag bestämde mig för att göra ännu en systemåterställning.

Sagt och gjort, jag lånade en bärbar hårddisk, förde över de viktigaste filerna och satte igång att leta efter återställnings-cd:n.
Visserligen känns det skönt att ha rensat ut allt "skit" från datorn, eftersom den både jobbar snabbare och minnet plötsligt har många gigabyte till övers. MEN, och här är ett stort men: Det tar så enormt lång tid att installera allt igen. Speciellt om man missar en mapp eller två till ett spel man spelar mycket. Då tar det många timmar att tanka ner nya patchar, för att inte tala om att installera själva spelet med expansionspaket och tillägg!

Nej, systemåterställning är något som bara bör göras när det verkligen behövs, ingenting man med glädje kan göra en gång i veckan.. Nu återstår det bara att hoppas att det kommer dröja en lång, lång tid tills det är dags igen. Framför allt kanske det är dags att fundera på hur man använder datorn och se till att man inte går in på några sidor som verkar misstänksamma.
Har precis fått tips om ett gratisverktyg som varnar för skumma sajter och markerar mystiska sidor i Google, så med ett och annat program kanske man kan lyckas göra datorn lite, lite säkrare.. Förhoppningsvis!

Game on!

//Isidria

#blogg


signatur

~´.*.`~This Is Divinity~´.*.`~

1
Skriv svar