"Ska bara"-fenomenet framför datorn = Failure

Medlem
"Ska bara"-fenomenet framför datorn = Failure

Jahapp. Då har man lyckats. Igen..
Varför slutar det alltid på samma sätt när man "ska bara" göra något på datorn?

Vem känner inte igen sig i beskrivningen "Jag ska bara fixa ett par saker på ett par spel och sen logga" men sitter kvar efter fem timmar? Man vet att man har en massa att göra, men tänker att man kan i alla fall lägga två timmar på att fixa lite viktiga saker på datorn.. Eller kanske tre.. Eller max fyra..
Listan kan göras lång på "undanflykter" man använder för att rättfärdiga att man inte rört sig en millimeter när det har gått en halv dag. Eller en hel.
Värst är det ändå när man inser att man på något vis glömt att kolla på klockan som nyss var 22.00 och nu är den helt plötsligt 04.00 och man ska upp om två timmar.

Så här såg mitt senaste försök till att "bara göra några saker" ut:

23.00: Börjar spela efter nästan en hel dag med stress irl, irriterar mig på att inget går som det ska, muttrar lite och fortsätter.
01.00: Inser att folket som har varit och hälsat på irl ska åka hem om en stund, vilket betyder att jag snart kan lägga mig, eftersom jag ska upp i någorlunda tid.
03.00: Lägger märke till att klockan helt plötsligt har trollat fram tiden två timmar och funderar på att avsluta. Jag ska bara göra klart en sak först.
04.00 Ger upp efter timmars nötande där man inte kommer nånvart och stänger alla spel, msn, osv för att sova. Men ska bara kolla lite browserspel/forum/intressanta sidor först.
05:00: Inser att jag sitter och läser tråd efter tråd i forumet på pcgamer.se, kommer på att jag inte uppdaterat bloggen på ett bra tag och skriver ett inlägg. Sådär. Men innan jag läser igenom och publicerar ska jag bara läsa en intressant artikel som jag precis hittade, men det går snabbt.
05.45: Hoppsan, kollade visst ett par andra saker på internet också, när jag ändå höll på..

Vi förstår alla vart det här leder, eller hur?

Det slutar med att man sitter uppe i en timme till, kanske två, eller fyra om man har sovmorgon, ända tills det nästan är dags att gå upp och man stänger av datorn och försöker somna i panik för att i alla fall få någon eller några timmars sömn.
Nej, det här var sannerligen ingen bra planering. Men imorgon ska jag inte göra samma misstag. Då tänker jag inte spela alls, men först ska jag bara kolla några saker..
Och livet rullar vidare...

Game on!

//Isidria

#blogg


signatur

~´.*.`~This Is Divinity~´.*.`~

1
Skriv svar