Dags att börja stjäla IRL

Medlem
Dags att börja stjäla IRL

Det har uppdagats av Screw Attack (via Kotaku) att Assassin's Creed 2 har en hel del förbättringar.
De självklara grejerna som "mer, större, bättre" är inget som är ovanligt i uppföljarsammanhang särskilt inte på ett spel som sålde så bra som det första gjorde. Den lilla detalj av de som står listade på Screw Attack som får min "åh nej!"-mätare att slå runt är den som kommenteras på följande sätt på Kotaku:

Skrivet av Kotaku:

There are now "16 unique mission types". And, thankfully, no more pickpocket or eavesdropping ones.

Vadå "thankfully"? Vad är det för fel på dem? Jag vet ju att de lever på att vara kaxiga och att lufta sina åsikter som inte har med spel att göra (de skriver ju för i satan om sina barns första besök hos doktorn). Men deras förutfattade meningar om vad som är rätt och fel går i vissa fall över gränsen. Nu när ett spel med en mekanik som jag gillar skarpt blev gräns-överskriden på detta ofattbart klumpiga sätt reagerar jag starkt.

Förutom att slåss i Assassin's Creed så hade man möjlighet att smyga och springa på hustak. Men det blev mest slåss. De enda uppdragen som bröt mot spöa-skiten-ur-folk-sysselsättningen var just de där man fick smyga och endast smyga. Jag tyckte att dialogen presenterades på ett alldeles fantasatiskt sätt när man var tvungen att hålla sig dold men ändå inom ett visst avstånd för att förstå vad som skulle hända härnäst. Att det var ett första försök till en spelmekanik som var en oslipad ädelsten är inget jag förnekar. Men det var nytt.

Det som däremot fungerade helt felfritt (inte buggfritt kanske) var ficktjuvandet. Att närma sig en måltavla och sakta sträcka ut handen bara för i sista stund dra den tillbaka och vända sig om för att inte bli ertappad var inte mindre än fantastiskt. Fantastiskt spännande och fantastiskt väl utfört.

Jag vet att för ett spel som inte släpps förrän till julhandeln (I wish) så är det fortfarande lite väl tidigt att uttrycka sig. Det kan fortfarande bli så att det implementeras nya lika bra eller bättre uppdrag som går ut på liknande saker. Men å andra sidan så är det Ubisoft vi pratar om. Och jag vet att de har gjort mig besviken förut.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Medlem
Dags att börja stjäla IRL

Att typ 85% av alla som spelade spelet hatade spelmakaniken och hur repetivt det var har alltså inget med det här att göra?
De lyssnade ju på fans och kritiker helt enkelt, och Screw Attack förstod ju detta. Sådana förteelser finns ju överallt.

1
Skriv svar