Handikappad reklam från 80-talet

Medlem
Handikappad reklam från 80-talet

Det slog mig att de som gör reklam för Nintendos maskiner nog jobbar på samma firma. Eller inte vågar ta några risker på minsta sätt. Ända sedan Wiin debuterade har vi matats med glada människor som samlas kring en TV för en stunds viftande. Det var ett bra trick i början, det visade på den unika kontroll som Nintendo då faktiskt hade. Man fick se klart och tydligt att det inte rörde sig om vanlig underhållning. Det började i ganska oskyldig men övertydlig tappning i följande reklamserie.

Jag förstår Nintendo 2006. Det är klart att man ska visa upp en sida av sin produkt som är helt unik och som särskiljer den från mängden. Att mor i familjen hellre köper en konsol vars spel kontrolleras med gymnastik istället för en maskin vars mjukvara avbildar dystra framtidsvisioner med genomgående tema "Grått" är givet.

Så vad händer när nyhetens behag tar slut? För man kan ju inte vifta i all evighet, kan man? När den stora massa som lyckats införskaffa sig en Wii till slut tröttnat på bowlingen var Nintendo tvungna att sluta fjättra nya kunder och istället tillfredställa de som redan investerat. Valet står då mellan kvalitetstitlar eller nya tillbehör.
Ni vet vilken det blev.

Den observante videoskådaren kan i filmklippet ovan se en intressant detalj. Inte ska man bara göra reklam för den nya produkten (Wii Fit) när man på samma gång kan tvångsmata oss med ännu mer av det gamla hederliga viftandet. De gör nämligen, i samma klipp, reklam för det spel som de säljer konsolen med. Samma spel som de gjorde reklam för 2006. Två och ett halvt år sedan (se första videon igen om du inte minns). De mjölkar inte bara samma kossa. De sitter fastklistrade vid samma spene efter 30 månader.
De kommer undan med nöd och näppe för att det i reklamen faktiskt finns tecken på något nytt.

Fullt varv på PR-cirkeln passerade man dock i dagarna ([n=32545]). Jag vet inte vem jag ska beskylla för detta misstag. Det kan vara Ubisoft som måste stå till svars, men eftersom det trots allt är till Nintendos konsol spelet är byggt är det de som hamnar i dåligt ljus med följande reklam. Den introducerar en ny grej, men den nya grejen är så liten och obetydlig att den inte märks för den som inte är insatt. Så nu är vi tillbaka där vi började. Alla andra har gått vidare från konceptvideor till snygga spel-trailrar till en hel del konstiga saker. Men de har åtminstone lämnat 2006 bakom sig. Är det inte dags att ni också gör det Nintendo? Ni övertygade mig inte att köpa en viftmaskin då, ni kommer inte att göra det nu.

Fotnot: Rubriken (om någon minns den eller undrar) syftar givetvis på sättet man sålde TVspel på det glada åttiotalet.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv
Handikappad reklam från 80-talet

Uppskattar alla dina länkar i dina texter, ville bara säga det.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Vi lever i framtiden. Där länkar man. Eller pratar med sina bröstvårtor.

=P


signatur

- Ät mig levande.

Medlem

Otroligt fin shamisen som spelar i bakgrunden i första klippet.

Wii är f.ö. den now-gen-konsol som jag lagt mest tid på. Helt klart överlägsen i mina ögon, men 360:n är ganska najs den också.

Fast PC dominerar ju fortfarande mit schema om man tänker alla plattformar.

1
Skriv svar