Prickskytte som imponerar

Medlem
Prickskytte som imponerar

Jag har länge tyckt illa om Sonys handkontroll. Även innan den hade sin vick-funktion. Nu för tiden missbrukar spelmakare den utan eftertanke. Man ska vicka för att skaka av sig saker, man ska svinga för att kasta bowlingklot och ibland ska hela spelet kontrolleras av flaxandet. Jag gillar det inte av den enkla principen att funktionen känns framkrystad för att konkurrera med en annat företag. Att utvecklarna inte kan använda det ordentligt kan ju sättas i perspektiv till att funktionen är ny och ingen har riktigt förstått användnigsområdet ordentligt.

Mitt favoritspel till Playstation 3 är hittills #Little Big Planet för där används ryckandet endast till en estetisk funktion som varken behöver användas eller begränsar spelet om man väljer att undvika den. Mitt nästa stora hopp ligger hos SCE Studios Santa Monica för jag tror att de kan göra nytta med hårdvaran de utvecklar för. De känns även så intelligenta att de låter bli att inkludera en spelmekanik om den inte är helt hundra.

#Killzone 2 har några delar som känns påklistrade. Jag ogillar, som bekant, stora delar av kontroll-schemat och de moment där jag måste vrida min karaktärs händer för att aptera en sprängladdning eller veva en vev känns långt ifrån så naturliga och inlevelserika som Guerilla Games vill få oss att tro. Men de har i en ytterst liten detalj lyckats bättre än någon annan hittills med att hantera gyron i mina händer.

Prickskjutandet.

Första gången med kikarsikte i händerna kommer med en uppmaning: "Håll still kontrollen för att sikta rätt". Jag skrattade. Klart som fan att jag kommer att hålla kontrollen still! Jag är inte efterbliven! Det var alltså inget svårt att avlossa de första salvorna. Det gick t.o.m. bra att skjuta det första magasinet tomt. Men sen började hetsen. Och det geniala gjorde sig tydligt.

När man spelar sitter man still med kontrollen. Till viss del. Och det visste Guerilla före mig. Att svepa sitt hårkors över ett slagfält för att bli överraskad av en fiende som fyller skärmen lite för mycket är en överraskning. Man får en liten mängd adrenalin utskickad i blodomloppet och händerna är inte still. Inte helt. Det överraskande momentet som illustreras av ett skakigt sikte på skärmen förstärks av dina egna skakiga händer. Vibrationen, som jag inte klarar mig utan, hjälper inte heller till. Den berättar för mig varifrån jag blir antastad, men i samma stund försämrar den mina chanser för överlevnad. Guerilla borde ha medalj. Jag har aldrig sett ett så enomrt litet knep bli så makalöst fantastiskt bra!

Det är det här gyron ska användas till! Små detaljer som i Little Big Planet men som faktiskt tillför realism. Att bygga krig som påverkar din koncentrationsförmåga, som i sin tur påverkar kriget. Så här i efterhand förstår jag inte varför de inte låter alla vapen påverkas av gyron. Det hade inte blivit en efterbliven funktion där de försökt efterlikna Wiin. Det hade blivit immersion 2.0. För det är just vad som händer just nu. Tyvärr bara på en tjugondel av arsenalen.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv
Prickskytte som imponerar

Good point, men tror det skulle kunna förstöra hetsiga multiplayer matcher med lite otur. Att folk skulle tröttna och skrika ut sin ilska istället för att acceptera, "nu handlar det ju bara om tur!" tycker jag mig höra från fjärran.

Men fortfarande en bra poäng.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar