Hur en rockstjärna visar vägen

Medlem
Hur en rockstjärna visar vägen

Alla har pratat om det. Det bästa jag läst är av Leigh Alexander. Det rörigaste jag läst är nog det jag själv skrev till Sista Bossen för ett år sedan. Det som är tydligt är att alternativa livsstilar är ett problem i spel, och främst på internet. Mognad i spel verkar inte heller fungera.

Nu kommer däremot Rockstar och gör världen uppmärksam på HBT-personer, med nya tillägget The Ballad of Gay Tony. Ett spel som jag kommer ladda hem för titelns skull. Jag tänker inte vänta på någon dålig recension eller lyssna till allt gnäll som utan tvekan kommer att förpesta Internet fram till och långt förbi spelsläppet. Detaljerna kring spelet är få (bara en utannonsering så vad kan man vänta sig?) men att få röra sig i nattlivet med karaktären Luis Lopez och bekanta sig med insidan av diverse klubbar runt om i Liberty City verkar stå klart. Handlingen verkar utifrån titeln handla om en ännu mindre karaktär som jag faktiskt inte minns från huvudspelet. Det jag hoppas på är dock ett återseende med favorithomon Bernie som var en av de mest intressanta karaktärerna på länge. Röstskådespeleriet såväl som karaktären själv var riktigt bra utförda, om än stereotypt. Där andra inte vågar ta tag i ämnet slår Rockstar med den stora släggan.

Jag tror inte att Rockstar kommer hantera miljön de väljer att placera nedladdningsdel 2 i bättre än vanligt. Det kommer fortfarande vara väldigt grabbigt, men de vågar åtminstone inkludera sakerna på riktigt. Om alla andra stereotyper kan representeras i deras spel, varför inte denna? Och om de börjar med stereotypen kanske någon annan kan fortsätta med en allvarligare tolkning? Jag tror att The Ballad of Gay Tony kommer bli bra. Jag hoppas att Microsoftkillen som skrev ut den där checken blir riktigt orolig, för det känns inte som en Microsoftgrej att släppa ett spel som har en sån färggrann logga och de orden i namnet. De är ju kända för att vara kinkiga och censurgalna.

Men mest hoppas jag att det ska gå bra för Tony och vänner. Jag vill att det här ska fortsätta. Att spelen ska röra sig bortom den vita, hetero, manliga spelaren. Det här är kanske det största steget som tas på länge.

Jag sätter mig nu och håller tummarna och hoppas att Rockstar får göra som de vill och inte blir manglade genom censurmaskinen.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar