Det brukade vara gulligt

Medlem
Det brukade vara gulligt

I en genomgång av Overlord 2 så beskrivs ett spel som jag aldrig har frågat efter, men som jag i hemlighet suktat efter. Och fortfarande vill ha. Det jag inte visste var att det kunde förpackas på ett så plumpt sätt.

Det beskrivs hur man har tillgång till olika sorters smådjävlar som kan skapa kaos och förstörelse på olika sätt. Den bruna varelsen är grundstommen i din armé och beter sig som en galning. Den springer fram till det du vill ha sönder och har sönder det. Det finns en grön smådjävul som håller sig lite i bakgrunden och är mer av en taktiker. Det finns blå kritter som inte slåss allt, de simmar och läker folk.

Med dessa varelser ska man sprida ond bråd död bland befolkningen i en förvriden värld med omotiverade referenser till gamla hederliga sagor. Detta för att återskapa helvetet på jorden eller motsvarande. Din huvudkaraktär har inte en lika betydande roll som sina efterhängare, det är till stor del deras föreställning.

Låter det bekant än?

Det kan vara för att Nintendo gjorde den här grejen redan 2001. Men då var det gulligt och i all välmening. Istället för aggresiva vättar med vassa tänder hade man runda färgglada varelser med blommor på skalpen. Istället för apokalypsen hade man en hemresa som mål. Inte lika episkt men långt mer innovativt. Ändå har det förpackats i en våldsam kostym och sålts en gång till. Tydligen så bra att det fått en uppföljare och några sidospår.

Frågan är ju nu, har Nintendo gjort ett våldsamt spel barnvänligt? Eller har Triumph Studios gjort ett gulligt spel överdrivet våldsamt? Skalar man bort all grafik och tittar på det rent spelmekaniska är de oroväckande lika.

Båda frågorna är förstås retoriska. Nintendo var först. Det är ett snällt spel i grunden. För Olimar klubbar inga sälar. Overlord är en styggelse. Nu går jag och köper Pikmin.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv
Det brukade vara gulligt

Klubbar man sälar i Overlord? Isåfall vet jag inte om jag kan köpa det med gott samvete.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Man klubbar sälar. Söta sälar.


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv

Men man klubbar ju ner saker i så gott som varenda spel som finns. Overlord försöker väl bara vara "nyskapande". Fast det är klart, man kunde ju klubba sälar i Warcraft 2 också, så då har man väl inkluderat det bara för att det är så jävla roligt att klubba sälar. I spel alltså... eh.


signatur

Now where's your fucking god?!

Medlem

Frågan som man behöver ställa sig är hur gulliga saker man ska slå sönder. Eller hur grafiskt våldet ska bli. Med ny hårdvara kommer spelen bli bättre till utseendet. Vad vill vi att de ska avbilda?

Någonstans måste gränsen dras.


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar