En bekväm ursäkt

Medlem
En bekväm ursäkt

Jag läste precis [n=34406 nyheten] om att Sonys PSP Go inte kommer att begåvas med ett externt batteri. Detta för att göra livet surt för herrarna med träben, pappegoja på axeln och lapp för ögat. Det låter kanske som ett nobelt syfte men tyvärr uppstår ett smärre problem som på intet sätt härstammar från de sju haven. När det inbyggda batteriet når ålderns höst och sålunda ger sig av mot de sälla jaktmarkerna står ägaren av maskinen handfallen, oförmögen att själva väcka den till liv igen. Vilken tur då att Sony, i denna mörkaste av stunder, dyker upp som en snäll farbror och erbjuder en axel att gråta mot. När så den förtvivlade gamern börjar känna sig lite bättre till mods viskar farbror Sony några tröstande ord; "Följ med mig, jag har godis i bilen". Ja, ni ser själva åt vilket håll situationen barkar.

Det börjar bli allt mer uppenbart att piratkopiering inte enbart är ett gissel och denna nyhet skvätter ytterligare några droppar bensin på den elden. I dagsläget kan en produkt innehålla alla tänkbara och otänkbara begränsningar med "kampen mot piratkopiering" som enda motiv. Jag har svårt att se en anledning till att företagen skulle vilja utrota grunden till denna ytterst bekväma ursäkt. Hur skulle de annars kunna förklara höga priser, besvärliga aktiveringsrutiner, DRM och extra kostnader för batteribyten utan att behöva formulera en hållbar ursäkt? Då är det lättare att fortsätta skylla allt på kapten Krok. Att den skadliga effekten av hans bredsidor motbevisats fler gånger än en icke namngiven kändis bytt bröstimplantat vill man tydligen inte kännas vid.

#blogg

1
Skriv svar