Fallout 3 - Recension

Medlem
Fallout 3 - Recension

När spelets släpptes så tyckte jag att det så grymt kul ut och vara bara tvungen att köpa spelet. Men efter att mina kompisar provat spelet och sagt att det inte alls var så bra, så väntade jag. Men efter ett tag så tog jag mig i kragen och gick och köpte spelet. Jag kan bara säga att jag är imponerad.

Detta är tredje delen utav Fallout serien. En hel del har hänt sedan dem två första spelen släpptes, bland annat att Bethesda Softworks har tagit över utvecklingen från Black Isle Studios.

Born in the Vault, Die in the Vault

Alla människor har flyttat ner under jorden och man bor i en stor bunker, på grund utav kärnvapenkrig. Man har bott under marken i ca 200 hundra år och man har skapat sig ett stort och fungerande samhälle.

Spelet börjar med att du får skapa din karaktär hur du vill. Dock så får man inte bestämma hur mycket som helst. Namn, kön och enkelt utseende.Man får välja lite "skills" som man senare kan ändra och pyssla med, beronde på vad man vill att sin karaktär ska vara bra på. Nere i vaultet är det inte så hemtrevligt. Men själv gillar jag det första minutrarna under jorden.Jag får då också min alldeles egna PIP-Boy 3000. Det är en handdator som sitter på armen och där sköter man i princip allting. Man kan se vad man har för utrustning, sin karta och mycket mera. Men efter att min pappa sticker från vaultet och lämnar mig ett medelande. Så bestämmer jag mig för att göra detsamma, det som ingen annan vågat göra förutom min pappa. Lämna vaultet.

Livet ute i " The Wastes" som man kallar det, är tufft och man måste ha en äkta överlevnadsinstinkt för att klara sig där ute. Det kan också vara bra att bära med sig ett eller flera vapen. Ute i Wastelands är det stor skillnad mot man är van vid. Det utspelar sig i den Amerikansa huvudstaden Washington. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men Betsheda softworks har skapat en stor värld som ser ut som en sönderbombad stad, blandat med lite öken känsla. Ibland kan man dock få känslan att det är lite grått och trist på vissa ställen och lite mer variation i världen hade varit mer än välkommet. Men mitt huvuduppdrag är att hitta min försvunna pappa Men det är en lång väg dit.

I Fallout 3 så behöver du nästan ständigt pengar, antingen så behöver du mat, vapen, ammunition eller inreda ditt hus. Ja, ni läste rätt. Man kan inreda sina hus i olika teman eller så kan du köpa in möbler.

Stridssystemet i Fallout 3 kanske borde nämnas, eftersom det är rätt så speciellt. Det finns ett system i spelet som heter V.A.T.S ( Vault-Tec Assisted Targeting System). När man använder V.A.T.S så pausas spelet. Man kan andas och ta det lugnt. Fienderna har också stannat upp och man kan bestämma var du ska skjuta. Man kan inte skjuta hur många skott som helst, utan man har en mätare som visar hur mycket du kan skjuta. V.A.T.S visar också hur många procents chans du har att träffa din fiende. Den funktionen gillar jag enormt mycket. Väldigt användbar. Man kan spela spelet i både tredje person och första person. Rätt skönt, beronde på vad man skänner för. Jag gillar verkligen att Bethesda har skapat en så pass bra rollspels känsla, blandat med våldsam action.

+ Stor värld, Riktigt bra stridssystem, Mängder av saker att göra. En hel del vapen.

- Mer variation miljömässigt.

Grafik: 7/10
Ljud: 8/10
Spelbarhet:9/10
Hållbarhet: 9/10

Utvecklare: Bethesda Softworks
Format: PC (Xbox360, PS3)
Genre: Rollspel

Betyg: 4/5

Betyget blir en stark 4:a.

#blogg


signatur

"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."

Inaktiv
Fallout 3 - Recension

Mycket bra recension och jag håller med dig starkt på samtliga punkter. Som du säger så skulle större variation i miljöer gå långt men fortfarande ett riktigt bra spel i grunden där man ifrågasätter varje val man gör vilket får konsekvenser.

Då världen är stor och det finns mycket att göra så finns det, precis som i t ex Skyrim och Oblivion, väldigt mycket att göra då man kan rikta in sig på olika specialiteter och spela på olika sätt varje gång.

Drömmen hade varit om spel som Fallout 3 och Skyrim haft någon form av Co-op inbyggt där spelaren kan äventyra med vänner

1
Skriv svar