Sverige, Europe, Universum (Vilka lagar gäller egentligen enligt Activision ?)

Medlem
Sverige, Europe, Universum (Vilka lagar gäller egentligen enligt Activision ?)

Detta må vara en ren skitsak men det kan ju vara kul att höra om det inte är fler som varit med om en liknande sak och vad som slutligen hände.

Så här ligger det till, jag köpte ett komplett Guitar Hero: World Tour paket till PS3 med instrument och the what-not i Februari '09 från en stor spelbutik som finns här och där och visst, det är hårdvaran men det är ju såna saker som har en förmåga att få lite stryk (wtf, trummor skall man ju slå på).

Efter en månad så gick trumpinne hållarna på trumsetet sönder, en av de där lilla flipgrejjerna som man kan fälla upp och ner bestämde sig för att dra sig tillbaka (läs: lossna och försvinna in i trumsettet), det kan man ju leva med så det fick vara. Sen flyttade den andra flipgrejjen också in i trumsettet och nyligen så har man börjat kunna se lite utav tråden som går till en av cymbalerna, det fungerar fortfarande men det borde ju fixas till.

Att flipgrejjen som man ska kunna lägga trumpinnarna på skulle gå sönder kunde man ju räkna ut med röven med tanke på att de används flitigt och är av en model som nog helst inte skall användas alls, det är ju inte som så att man lekt "Animal" från mupparna när man trummat.

I Sverige så har vi enligt konsumentköplagen rätt att få fel avhjälpta i upp till tre år

[info]Om en vara går sönder, har du enligt lagen rätt att klaga (reklamera). Du måste göra det så snabbt som möjligt. Om du reklamerar inom två månader efter det att du har märkt felet, räknas det alltid som att du har klagat i rätt tid.[/info]

Från och med den 1 april 2005 är den yttersta tidsgränsen för att klaga på en vara tre år efter köpet. Det gäller varor som du köpt den 1 april eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller två års reklamationstid.

När du har reklamerat varan ska den repareras gratis - om felet fanns från början. Under de första sex månaderna är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det måste du bevisa att det fanns från början.

Jag ringde till spelbutiken för att fråga hur jag skulle göra med mitt trumset och de sa att jag nog skulle kontakta Activision's support för vidare information så jag drog iväg ett mail till dem där jag anmärkte på trumpinne flipgrejjen men jag skrev ju inte att den hade gett upp mer eller mindre på en gång. Jag fick i alla fall till svar att man har 6 månaders garanti enligt europeisk lag.

Har dragit iväg ett mail till Activision's support för att se vad de säger då man nämligen inte alls har 6 månader utan 36 månader på sig enligt Svensk lag.

Detta lär ju bli spännande, vi får se hur det slutar.. I'll keep you posted

För mer info om konsumentköplagen, googla eller kolla här

#blogg


signatur
Medlem
Sverige, Europe, Universum (Vilka lagar gäller egentligen enligt Activision ?)

En intressant fråga i det här, och något jag alltid funderat över, är om butiken kan avsäga sig ansvaret och hänvisa till leverantören.

1
Skriv svar