Spel jag minns: Rick Dangerous

Flakmonkey
Spel jag minns: Rick Dangerous

Det var ett rätt bra tag sedan jag skrev om ett spel som har en speciell plats i mitt hjärta - det senaste var ju The Goonies II som skrevs redan i slutet av oktober. Nu är det emellertid dags igen och den här gången är det ett spel som alla med en Atari (520/1040) eller Amiga förmodligen spelat - Rick Dangerous.

Det släpptes runt 1990 (varierar lite beroende på version) och var ett actionplattformsspel med komiska inslag som verkligen tilltalade en mellanstadiegrabb som jag var då. Handlingen var som de flesta spelen under den här perioden rätt enkel och tar inte bara lite inspiration från Indiana Jones. Det utspelar sig 1945 när huvudpersonen Ricks plan kraschlandar i Amazonas och han tvingas fly hals över huvud från stammen Goolu. Sedan utvecklar sig handlingen till att måste rädda alierande soldater i Egypten från nazisterna och sedan hindra dem från att attackera London med missiler.

Som sagt, handlingen är inte något att hänga i julgranen, men spelmekaniken är det. Väldigt simplistiskt som det ofta är i bra spel där Rick kan hoppa, klättra, skjuta med sin pistol och lägga ut dynamit. Allt detta behöver du bemästra för att ta dig igenom spelets banor, men det kräver faktiskt också lite hjärnverksamhet och en massa "trial & error". Spelets banor är nämligen utsmyckade med en hel massa fällor och eftersom många av dem inte går att urskilja innan de utlöses så får du spendera mycket tid med att bara sondera terrängen och memorera alla fällor så att du inte bara kan undvika dem utan även använda dem mot dina fiender.

Självklart hade inte spelet gått hem i stugorna idag, det är på tok för oförlåtande, men då togs det emot med öppna armar och även uppföljaren med scifi-tema var populär. Någon tredje del blev det dock inte, men visst vore det lite kul om det inte originalen kunde släppas till PSN och XBLA och få samma HD-behandling som Prince of Persia?

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VDmJNcYLbuQ&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VDmJNcYLbuQ&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

#blogg

Medlem
Spel jag minns: Rick Dangerous

Så sjukt bra spel var det... satans svårt. Tror nog aldrig jag kom förbi bana 2 (Pyramid grejjen) Utom nån enstaka gång


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

KoP
Medlem

Rick Dangerous behöver sanna mina ord komma tillbaks i form av en remake.

1
Skriv svar