Att skriva en berättelse

Avstängd
Att skriva en berättelse

Tidigare skrev jag att jag hade många projekt. Ett av dem var att skriva en novell/bok. Det har nu gått en tid och jag kan inte minnas att jag har skrivit något mer om det än så.

Jag har faktiskt börjat lite smått. Det känns svårt att göra det, bara. Hur ska man börja? Vad bör man tänka på? Jag köpte faktiskt en bok billigt, tidigare: Nya författarskolan. Den var dock inte riktigt som jag tänkt mig. Jag ville ha en praktisk bok med praktiska tips och konkreta idéer. Visst, det fanns en del tips, men de var lite för abstrakta. Nåväl, den kom ändå till viss nytta.

Så som det ser ut nu så jag har en ett underlag till en berättelse, en värld i sin linda och många lösa idéer och påbörjade brottstycken som jag vill ha med.

Frågan är ju nu då hur man gör, alltså rent praktiskt. Jag vill gärna skriva en berättelse med precis de element jag vill ha med och som följer min vilja. Problemet är väl att jag aldrig riktigt har varit någon idéspruta, men detta har jag tänkt överstiga.

Jag tror att bara jag kommer igång så blir det nog bra.

#blogg

Medlem
Att skriva en berättelse

Många författare kör hårt på ett schema, man skriver så och så många timmar om dagen. Alltså man måste producera ett visst antal sidor. Det kanske kan fungera? Även om det i början inte blir bra utvecklas skrivandet i och med att man skriver mer. Det kan dock vara väldigt svårt att få in en sådan rutin.

När vi skulle skriva berättelser i skolan tyckte jag ibland att det hjälpte med en tidslinje, där man skriver in händelser och i vilken ordning de ska ske. Om man vill göra den utförlig eller inte är upp till var och en. Men det kan vara en hjälp på vägen för att se vad som ska leda till vad - har man det klart för sig behöver man kanske inte heller skriva allt i kronologisk ordning utan kan sätta ihop det efter hand.

Framför allt, lycka till!

Avstängd

Det kan ju vara bra att bestämma tider faktiskt, annars är det ju lätt att det blir något av för att jag inte ids eller vad som helst. Det lär dock inte bli särskilt mycket tid då jag har rätt mycket annat för mig just nu.

Det jag håller på med nu är att skriva en sammanfattning, eller berättelsen i grova drag. Det blir nog lite lättare om man gör det mer ingående längre fram.

En tidslinje kan också komma till nytta. Då får man som tre grader av abstraktion, så att säga: tidslinje -> sammanfattning -> berättelse.

Tack.

Du måste hitta din egen väg till skrivandet, och det kommer du att göra genom att skriva, skriva och skriva. Först måste språket utvecklas, sedan faller allt på plats...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

Som andra sagt, skriv! Själv har jag haft planer på grupp sammanflätade noveller i flera men inte tagit mig tiden. Jag kan gärna tappa modet när flytet inte kommer igång direkt. Som nu, jag har förskt skriva en recension på Heavy Rain i över en vecka men har sådan tangentbordshäfta att jag vill skrika. Nu, efter mycket slit, börjar texten bli klar.


signatur
Avstängd

Ja, känns ju som att starten alltid är det svåraste. Kan dras många paralleller till det.

Det är nog sant som ni säger. Har väl egentligen känt att det är lite tråkigt med en sammanfattning på så sätt att man inte får skriva riktigt. Ja, det kommer ju ändå bara att bearbetas hårt senare, så varför lägga energi på det? Jag har väl varit lite rädd bara för att bara skriva och på hitta på saker i samma takt (improvisera var ordet jag sökte) -- men jag antar väl att det behövs lite sånt också emellanåt. ^^

1
Skriv svar