Spelutvecklare, hjälp!

Inaktiv
Spelutvecklare, hjälp!

Jag ska snart välja vilken linje jag ska ta på gymnasium i Säffle, har tänkt att ta fordonprogramet där, men jag undrar om det spelar någon roll vilken linje man tar på gymnasium om jag jag ska ta spelutvecklare i skövde på högskolan?

Medlem

Beror på vad du ska jobba med inom spelutvecklingen. Ska du programmera så är det bra att du lär dig grunderna redan på gymnasiet.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Men om jag lär mig detta hemma då?
Då är det väl lugnt?
Annars blir det teknik, men vill gärna ha fordon under gymnasiet.

Ska bli Spelprogrammerare.

Medlem

Du kommer ha mycket fritid på sidan av skolan om du läser fordon för att lära dig programmering etc Dock kommer du antagligen få läsa matte och annat för att bli behörig till högskoleutbildningen.

Medlem

Behörighet för "Dataspelsutveckling - programmering 180hp":
Utöver kravet på grundläggande behörighet krävs godkänt betyg i följande gymnasiekurser: Fysik A, Matematik D.

Jag är väldigt tveksam till att ett fordonsprogram på gymnasiet har Ma D och Fy A.

Av egen erfarenhet kan jag säga att Ma D är väldigt tuff om man inte är duktig på matte. Fy A är på samma nivå men roligare att plugga imo.

Behörighet för "Dataspelsutveckling - grafik/ljud 180hp":
Utöver kravet på grundläggande behörighet krävs godkänt betyg i följande gymnasiekurser: Matematik A, Samhällskunskap A.

Denna utbildningen kommer du troligtvis ha behörighet till.
Kolla upp vilka kurser du kommer läsa på fordonsprogrammet och se ifall de innehåller dessa för säkerhets skull.

Medlem
Skrivet av Masken94:

Ska bli Spelprogrammerare.

MaD och helst MaE är väl ganska viktigt om du ska programmera. Undrar om inte Fysik B är rätt tacksamt om man ska hålla på med spel också.

edit: Du kan ju förstås hemmaprogrammera och bli bra på det, vilket inte kräver någon utbildning alls Bara tålamod, vilja och en gnutta intellekt!

Inaktiv

Eller göra båda 2

Medlem

Vill du bli programmerare så skulle jag definitivt inte rekommendera fordonsprogrammet. Du behöver en solid grund i matte och är du inte beredd på att lägga ner en hel jävla massa extra tid och energi att läsa upp matte vid sidan om bilmekandet (eller vad man nu gör på fordonsprogrammet) så är det nog inget att fundera på.

Lyckligtvis är spelutveckling så mycket mer än bara programmering. Har du förkunskaper inom något eller förväntar du dig att lära dig allt på högskolan? I så fall är du fel ute igen.

Medlem

Här i skövde så utgår de iaf att man inte har några förkunskaper inom programmering, men det underlättar om man har läst några kurser innan.

Inaktiv

Nu tycker jag att ni överdriver. Jag har inte läst färdigt matte A(och det blir inget högt betyg) än ändå klarar jag en del programmering själv. Jag har visserligen inte testat några OOP språk men jag förväntar mig inte att det ska bli så mycket svårare rent matematiskt.

Varför vill du förresten läsa fordonsprogrammet när du vill bli programmerare? Fordonsprogrammet är väl en arbetsinriktad linje?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Nu tycker jag att ni överdriver. Jag har inte läst färdigt matte A(och det blir inget högt betyg) än ändå klarar jag en del programmering själv. Jag har visserligen inte testat några OOP språk men jag förväntar mig inte att det ska bli så mycket svårare rent matematiskt.

Varför vill du förresten läsa fordonsprogrammet när du vill bli programmerare? Fordonsprogrammet är väl en arbetsinriktad linje?

Kan tänka mig att spelprogrammering innehåller en helt del matte då fysik och liknande grejjor har matematik som grund. Vad programmerar du just nu?

Inaktiv

Jag programmerat inget sånt avancerat men jag tror inte heller det är som är räkna matematik. Matematik handlar om att någonting tagits bort men du måste hitta det igen medans programmering mera handlar om att göra funktioner. Båda kan innehålla siffror och variabler men det är fortfarande två skilda saker


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Matematik handlar om att någonting tagits bort men du måste hitta det igen medans programmering mera handlar om att göra funktioner. Båda kan innehålla siffror och variabler men det är fortfarande två skilda saker

Nja. Wiki:

Matematik är läran om abstrakta kvantiteter, strukturer och mönster. Matematiken består av metoder för att beskriva och analysera abstrakta samband, och kunskap i form av redan härledda resultat.

Vad är det största program du har programmerat hitintills?

Tänk något så enkelt som exponentialfunktioner lär man sig inte förrens i MaC. Kan tänka mig att sådana funktioner används flitigt i spelprogrammering.

Hur som helst är det till ens fördel om man läser matte, inte minst för relationen till problemlösning.

Medlem

Det absolut viktigaste såklart är att studera det man har en passion för. Då mår man bättre än om man tvingar sig till att utföra någonting.

Som programmerare har man god nytta av matematik. 3D, vektorgrafik är väl bara en tillämpning av matrisberäkningar och hederlig trigonometri (sinus, cosinusfunktioner och sådant)?

Det finns en så stor spännvidd av programmering så det är svårt att säga generellt hur mycket matematik man behöver läsa. Om du vill vara på säkra sidan, läs så mycket matematik du kan. (Det gjorde jag, men mest för att matematik är så kul)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ojojoj! Detta var länge sen(Jag som gjorde inlägget).
Kan berätta lite vad som har hänt. Kan också vara bra för folk som tänker som jag gjorde.

Kan säga att jag inte gick i Fordonsprogrammet. Istället så tog jag Spelutvecklingsprogammet i Ljud & Bildskolan http://lbs.se/

Passionen som spelprogrammerare som jag hade innan jag började gymnasiet försvann med tiden och fann istället intresset som spelgrafiker. Vi lärde hos både programmering och grafik som senare vi fick välja vid 3:de året att specialisera oss(Går inte att göra det längre).

Det var jätte kul att plugga där för alla hade samma intresse som jag hade, "Spel". Det var allt vi gjorde var snacka om spel, spela spel och göra spel.
En utav det bästa var att ha lärare som också var intresserad av spel och tyckte om att prata om det. Man var ju van vid grundskolan att lärarna inte tyckte om spel eller hade så bra datorkunskap.

Vi lärde oss olika program som Photoshop(Texturer, Gui), Autodesk Maya(3D modeller, Animation) m.m som används i många olika områden i vår moderna tid.

Efter jag då har slutat gymnasiet vill jag fortfarande vara 3D Grafiker. Men inte för spel utan för film eller Cinematics(Blizzard pls).
Det är mycket man förändras som man vill göra när man kollar tillbaka hehe.

Jag kan säga att det var totalt värt att redan börja "spelutveckling" eller det som man själv tycker om redan i gymnasiet.

mvh
Martin Kraft

Medlem
Skrivet av MartinKraft:

Ojojoj! Detta var länge sen(Jag som gjorde inlägget).
Kan berätta lite vad som har hänt. Kan också vara bra för folk som tänker som jag gjorde.

Kan säga att jag inte gick i Fordonsprogrammet. Istället så tog jag Spelutvecklingsprogammet i Ljud & Bildskolan http://lbs.se/

Passionen som spelprogrammerare som jag hade innan jag började gymnasiet försvann med tiden och fann istället intresset som spelgrafiker. Vi lärde hos både programmering och grafik som senare vi fick välja vid 3:de året att specialisera oss(Går inte att göra det längre).

Det var jätte kul att plugga där för alla hade samma intresse som jag hade, "Spel". Det var allt vi gjorde var snacka om spel, spela spel och göra spel.
En utav det bästa var att ha lärare som också var intresserad av spel och tyckte om att prata om det. Man var ju van vid grundskolan att lärarna inte tyckte om spel eller hade så bra datorkunskap.

Vi lärde oss olika program som Photoshop(Texturer, Gui), Autodesk Maya(3D modeller, Animation) m.m som används i många olika områden i vår moderna tid.

Efter jag då har slutat gymnasiet vill jag fortfarande vara 3D Grafiker. Men inte för spel utan för film eller Cinematics(Blizzard pls).
Det är mycket man förändras som man vill göra när man kollar tillbaka hehe.

Jag kan säga att det var totalt värt att redan börja "spelutveckling" eller det som man själv tycker om redan i gymnasiet.

mvh
Martin Kraft

Kul att det gått så bra! Det låter onekligen trevligt.


signatur

Have a good time!

1
Skriv svar