Jag nappar inte

Medlem
Jag nappar inte

Nätfiske, och då menar jag phising och inte vanligt fiske med nät, är något jag lyckligtvis har varit förskonad mot. Fram tills nu vill säga. Jag har varit medlem på Tradera i några år och igår fick jag följande mail från den något suspekta adressen traderasupport@mail.com

Hej xxxxx xxxxx!

Ditt användarkonto på Tradera har utsatts för en säkerhetsrisk efter en virusattack. Attacken har medfört att enstaka användare har fått sina adressuppgifter ändrade. Viruset är nu helt avhjälpt men vi vill säkerställa säkerheten hos de konton som varit i riskzonen. Notera att attacken endast varit riktad mot Tradera AB och inte medfört någon risk för dig som enskild individ.

Vi ber dig därför att maila din folkbokföringsadress samt inloggningsuppgifter omgående. Vi kommer då att söka igenom din användare med antivirusprogram och efter det maila dig ett nytt lösenord. Handläggningstiden beräknas bli 2-3 arbetsdagar.

Om ovanstående inte genomförs kvarstår risk och vi måste stänga ner ditt användarkonto.

Tradera AB kommer inte att förse någon tredje part med din information utan ditt tillstånd.

Du behåller ditt konto som vanligt när det är klart och pågående budgivningar och/eller auktioner avslutas som vanligt.

Alla individer med tillträde till denna information har utbildats i dataintegritetsslagar och användandet av personlig data. De har också skrivit under en konfidentiell tystnadsplikt som håller dem ansvariga för deras handlingar.

För mer information om Traderas Integritetspolicy klicka här:
http://www.tradera.com/service/tradera_privacy_policy.asp

Med vänlig hälsning
Supporten på Tradera

Det är uppenbart att detta är en bluff. Jag har jobbat med support i många år och har aldrig varit med om ett system där man måste fråga användaren om inloggningsuppgifter. Det ligger en nästan komisk ironi i det faktum att texten tar upp saker som dataintegritetslagar, tystnadsplikt och ansvar när syftet med mailet är raka motsatsen. Att det finns sorgliga individer som sjunkit så lågt att de samvetslöst kan lura godtrogna människor är däremot allt annat än komiskt. Jag nappar dock inte.

#blogg

Jag nappar inte

Tyvärr finns det alltid någon som går på det där...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar