Första klass på tåg blev nattbuss

Flakmonkey
Första klass på tåg blev nattbuss

Idag fick jag för första gången någonsin känna en gnutta av den frustration och ilska som så många svenskar har känt när de tänkt på SJ. Jag ska ju till Helsingborg i helgen för att hälsa på goda vänner och gå på födelsedagskalas och allt var bokat och klart - trodde jag. Nedresan imorgon kommer gå enligt planen mycket beroende på att jag då inte åker med SJ utan Veolia som uppenbarligen lyckats hålla sina tider även när vädret varit riktigt tufft. Visserligen beror det säkerligen på att de har så få avgångar, men i ärlighetens namn tar jag hellre få avgångar som man kan lita på än många där man inte riktigt är säker på om det blir i tid eller om det ens blir av.

Tillbakaresan är däremot en helt annan historia och anledningen till min nuvarande sinnesstämning som är lite lagom irriterad. Hade nämligen bokat tåg med SJ för hemfärd under söndagen och då i första klass eftersom jag ville ha tillgång till gratis internet, el, etc så att jag skulle kunna jobba lite på vägen hem. Nåväl idag fick jag först ett samtal från min lillebror som jobbar på ett företag som har med SJ att göra där han sa att tåget förmodligen var inställt och mycket riktigt följdes det av ett "automagiskt" samtal från SJ där jag fick höra att tåget var inställt och jag kunde trycka 1 för att få avboka. Det var ju iofs smidigt (hoppas bara att pengarna kommer in snart som de sa att de skulle göra), men det är ändå irriterande för när jag nu tänkte gå in och boka ett annat tåg så var ju såklart alla fullbokade.

Så vad återstår då? Jo buss och då har jag två stycken att välja på, ett som går strax efter 12 vilket innebär att jag är hemma 20 och ett som går 23 och då är jag hemma 06. Att komma hem 20 är självklart skönt men iom att det är fest kvällen innan så känns det så trist att känna att man är tvungen att gå upp "tidigt" och stressa. Så då återstår ju bara nattbussen vilket i sig kanske inte är så hemskt, men det var ju lite oroväckande när man fick meddelandet "Sittplats går inte att garantera" när bokningen gick iväg. Tror ju knappast att de tar emot fler beställningar än vad det finns sittplatser, men känns ändå lite surt att behöva trängas i en trång buss när man hade planerat att bre ut sig i en skön tågvagn.

Hur svårt ska det vara att ha fungerande tåg egentligen?

#blogg

Medlem
Första klass på tåg blev nattbuss

inte så svårt om d e rätt folk som hanterar grejerna ---> http://www.youtube.com/watch?v=JkqAharqms8

Medlem

Hade faktiskt aldrig hört talas om Veolia förr, men det var ju helt klart billigare än SJ, trevligt. Vet inte vilken buss du åkte med men Swebus Express har alltid platsgaranti. Nåja, vi får väl hoppas att tågförseningarna är slut snart oavsett.

Nu blir ni stackare lite kompenserade som fastnade där ute in the wild...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar