Alfred och spelvåldtäkten

Medlem
Alfred och spelvåldtäkten

Ja, Alfred Holmgren irriterar återigen de ignoranta med korrekta fakta, som tyvärr petar hål på deras små bubblor. Jag antar att några av er har sett den här kontroversen redan, men för mig är den helt ny, och jag sitter med fasa och läser igenom vad en av Aftonbladets kolumnister skriver på sin blogg med anledning av att <b>Alfred Holmgren</b> sågat hennes senaste krönika. I korthet:

<b>Malin Wollin</b> skriver en upprörd krönika om <i>Rapelay</i>, ett förvisso avskyvärt spel (både ämnesmässigt och spelmekaniskt), men rätt nischat, väldigt gammalt och definitivt inte avsett för barn. Hon jämför det indirekt med våldtäkterna och det bisarra efterspelet i Bjästa för något år sedan.

<b>Alfred Holmgren</b> skriver en kort artikel som svar, där han påpekar att spelet är flera år gammalt, inte exporterats (lagligt) utanför Japan och att det är riktat till en mycket smal grupp människor. Samt jämför Japans och Sveriges våldtäktsstatistik, på ett sätt som inte är till vårt lands fördel.

<b>Malin Wollin</b> skriver ett svar på sin blogg, Fotbollsfrun, där hon hävdar att hon inte behöver faktakolla innan hon skriver sin krönika, och att tv-spel inte är viktigt. Båda är givetvis helt fel, man måste för fan ta ansvar för vad man skriver, och vägrar man göra det så är man en idiot som inte bör publicera den dynga man vräker ur sig utan minsta eftertanke. Eller en typisk representant för bloggosfären, förstås.

Malin avslutar med att <b>idiotförklara Alfred och alla spelare såsom arbetslösa oskulder som dricker för mycket Jolt-cola</b>, men den enda effekten är förstås att hon idiotförklarar sig själv och förbrukar all sin eventuella trovärdighet. Om det nu inte var så viktigt, varför skrev hon då ner det och publicerade det på Aftonbladets Wendela-sida? Varför fick hon betalt för att göra det? Varför skriver hon överhuvud taget åt Aftonbladet om hon bara producerar betydelselösa texter, till och med enligt hennes egen uppfattning?

Är det någon mer än jag som inte tror att Aftonbladet kommer att dumpa hennes krönika på grund av det här? Jag tror snarare att kontroversen är bra för henne, hon kanske rentav får höjt arvode...

#blogg

Medlem
Alfred Holmgren ryter till

Jag måste säga att det var ett riktigt bra svar på tal av Alfred, tyvärr kan man inte säga detsamma om Malins...

Medlem

Hon är väl representativ för den nya grupp av "folkjournalister", anställda för att de har många besökare på bloggen, utan krav på journalistisk integritet eller kunnande överhuvud taget. Så länge de skapar kontrovers och drar in klick till Aftonbladet.

Medlem

Det jag reagerar på är inte att ännu en blåst idiot luftar sina fördomar mot folk som uppskattar att spela, går det förresten att tala om någon subkultur längre överhuvudtaget? Det har vi sett förr, det är, som tidigare nämndes, kvaliteten på det skrivna.

Har den här människan alltså betalt att plita ner 17 överlag ganska korta meningar och kalla det krönika? Ja, jag räknade, jag gör nämligen min faktakoll innan jag yttrar mig, och ingen trycker det jag skriver i någon dagsblaska. Överlag, för en normalt skrivande person kan inte det ta mer än en kvart ungefär, med faktakoll.

Blogginlägget här, som ju är ganska kortfattad innehåller 348 ord då inräknas inte rubrik eller sådant som läggs till automatiskt av bloggen, "skrivet..." alltså. Ingen stor arbetslast och något jag gissar föfattaren trots sitt yrke inte fick ett öre för. 195 ord innehåller den där första krönikan. Det är ingenting. Och gör man inte ens något annat än att skriva själva orden, stor skulle den poet vara som kunde komma undan med något sånt.

Medlem

Frilansare har förvisso rätt dåligt betalt för det mesta, men det handlar ju om att kunna stå för det man skriver om också, och det gör ju inte Malin Wollin. Och kan man inte det, då ska man ge fan i att skriva.

Jag får tyvärr inte betalt för att blogga längre, det här är bara för mitt eget höga (miss)nöjes skull :).

Medlem

Tja, vad ska man säga. Det är aftonbladet. Fakta får ofta ge plats för populistiskt innehåll som upprör. Kan man ruska upp lite känslor spelar det tydligen ingen roll om innehållet inte stämmer.

Ja, jösses. Jag har rätt svårt för att bli förbannad på sånt här (tyvärr, har vant mig vid folks ignorans/okunskap/lathet), men det här är ju så uppenbart megakorkat att det finns bara inte. Allra värsta, enligt mig, är hennes "svar på tal" på sin blogg. Istället för att be om ursäkt (jag kan acceptera att hon har dålig koll på spel och skrev en ogenomtänkt text) så skämmer hon istället ut sig ännu mer när hon vräker ur sig sina (ej faktakollade) fördomar och avslöjar sin egen dumhet på kuppen.

Det är så man blir mörkrädd.

Skägg.
10 Chambers

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.


signatur
Medlem

detta är som fox nyheten om första mass effect.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Fast sämre, man _kunde_ ju faktiskt ha sex i Mass Effect. Att man har kunnat det i varje Bioware-rollspel sedan åttiotalet är väl inte så noga...

Men ja visst, alla gör vi misstag. Men normala människor ber om ursäkt, rättar och gör bättre ifrån sig nästa gång. Malin Wollin skyller ifrån sig och idiotförklarar alla som påpekar misstaget. Men det är väl så man får en kolumn på AB antar jag...

Medlem

The Escapists Andy Chalk har f ö några tankar i ämnet:

http://www.escapistmagazine.com/articles/view/columns/the-nee...

I korthet: det är korkat att skrika om förbud mot våldtäktsspel, både för att de faktiskt är avsedd för en snävt definiterad, VUXEN publik, och för att de faktiskt inte FINNS i väst, om man inte privatimporterar. Och ska vi göra det olagligt att importera porr lär nog hela Internet få lägga ner.

Inaktiv

tragiskt, tänkte skriva ett inlägg men hon har tillräckligt mycket hat mot sig redan.

Våld finns överallt, märkligt att just spel ska få sådan fokus. Vi har "traditionell" konst i alla dess former, gammelmedia och nymedia och alla bidrar till att sprida våld i alla former.

Spel är "finkultur" som vilket annat. Jag kan njuta av klassicistisk konst på Louvren och tycka Max Payne är bra, värderingarna ligger hos mig, inte hos någon förståsigpåare...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag föredrar att inte definiera någon "finkultur" alls, man gillar olika saker helt enkelt. Och att spel kan vara en artistisk uttrycksform tror jag inte det är någon tvekan om (även om jag tvivlar på att Rapelay och dess likar i Eroge-genren platsar ).

1
Skriv svar