Ska vi ha legala bordeller i Sverige?

Inaktiv
Ska vi ha legala bordeller i Sverige?

Det har vart lite uppståndelse de senaste dagarna då folkpartisten och riksdagsledamoten Camilla Lindberg har uttalat sig om att hon gärna skulle se legala bordeller införas i Sverige. En av anledningarna till hennes förslag är så att prostituerade ska kunna få pensionspoäng och a-kassa. Efter lite research kan man sammanfatta hennes argument ungefär såhär: "Sexköpslagen har ju inte riktigt fungerat. Prostitutionen har inte minskat så vad är det man egentligen vill uppnå? Är man ute efter att hjälpa de här kvinnorna och männen eller är man ute efter att stoppa ett yrke man tycker är dåligt? Prostituerade har det inte bättre i dag än när lagen infördes. Om man verkligen vill hjälpa de mest utsatta i samhället så kanske det bästa är att ha bordeller med dörrvakter och läkarintyg på att man är frisk. Vare sig vi vill eller inte så finns prostitution i samhället. Det viktiga är att kvinnor och män som jobbar med det ska ha säkerhet och trygghet."

Vad kan man då säga om det här? Personligen tycker jag att det är konstigt att vi lever i ett fritt land där man inte har rätten att sälja sin egen kropp ifall man vill.
"Men folk far ju illa av människohandel och trafficking, de utnyttjas, blir drogberoende etc." säger säkert någon nu.
Det stämmer, och det är hemskt. Men som Lindberg påpekar när hon kritiserar sexköpslagen: "Det man egentligen vill komma åt är trafficking. Det är en helt annan sak än prostitution".
Det är skillnad på att mot sin vilja bli förd till ett annat land där man utnyttjas av skrupelfria människor och att frivilligt hora ut sig under kontrollerade former.
Jag är för laglig, frivillig prostitution och hoppas, men tror inte, att den här frågan kan bli ett samtalsämne på rikspolitikernivå.

Det finns ju dock såklart fortfarande problem som behöver lösas, som bland annat Elisabeth Anderberg, moderator på Smålandsposten påpekar:
*Tänk att jobba som skyddsombud på en bordell, hur många kunder om dagen skulle vara att betrakta som normal arbetsbörda?
*Hur ser arbetsbeskrivningen ut, står det där vad som förväntas av en? Kan man t.e.x neka en kund analt samlag genom att säga "Nej tyvärr, det står inte med i min arbetsbeskrivning"?

Och i realiteten måste det vara svårt att få a-kassa.
"Jag är arbetslös"
"Men det står ju kunder utanför ditt rum 24/7 som vill knulla dig"
"Ja, men de är för fula. Jag vill inte"
Återigen ett problem med hur arbetsbeskrivningarna ska se ut.

Och ska folk tvingas att börja jobba som prostituerade ifall de inte får andra jobb, så som arbetslöshetspolitiken ser ut just nu? Det är ju trots allt ett yrke utan direkta krav på utbildning eller särskilda kvalifikationer som vem som helst kan börja arbeta inom.
Linda, 23 år, Kristianstad: "Jag är arbetslös"
"De behöver horor uppe i Gävle. Ta jobbet eller förlora din a-kassa."

Det här är svåra frågor, men förhoppningsvis inget som våra kära politiker inte kan lösa.

Om jag själv skulle kunna tänka mig att betala för sex? Jag säger som Camilla Lindberg: "Ja, varför inte? Med rätt kvinna till rätt pris om situationen dyker upp. Man ska aldrig säga aldrig."

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar