Medlem
Dagens ord :

men.

"jag är inte rasist, men..."

"jag är inte konspirationsteoretiker, men..."

"jag gillar demokrati, men..."

"jag förespråkar inte våld, men..."

That is all.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag är ju inte den som är den, men...

... menar du att det går en trend i att säga kontroversiella saker och gardera sig mot kritik med dylika fraser, eller missar jag poängen totalt?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Skulle gissa på att han syftar på dubbelmoralen, men...

...jag är inte säker.

ex. "Jag är vegetarian, men igår åt jag oxfilé för att jag först inte hittade någon mat i kylskåpet, sedan snubblade jag på en katt och blev sur på den, sedan såg jag att mina fruktar hade övermognat, sedan såg jag barnarbetare på tv i Zimbabwe som odlade mina grönsaker."

Medlem

dubbelmoral är något nästan varje person innehar, och det ingår i vår mänsklighet och vårt mentala psykologi hur mycket folk försöker undvika vara dubbelmoralisk, så är det en norm

"jag förespråkar inte våld, men fan vad jag vill slå ner denna person"

"Jag är inte gay.. men visst vi kan dra hem till dig herrn*wink*"

"alltså jag avskyr fisk.. men jag måste äta något"

Medlem

jag säger alltid "men" för allting har mer än 1 sida


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Portion:

dubbelmoral är något nästan varje person innehar, och det ingår i vår mänsklighet och vårt mentala psykologi hur mycket folk försöker undvika vara dubbelmoralisk, så är det en norm

"jag förespråkar inte våld, men fan vad jag vill slå ner denna person"

"Jag är inte gay.. men visst vi kan dra hem till dig herrn*wink*"

"alltså jag avskyr fisk.. men jag måste äta något"

Men dubbelmoralbarometern är ganska låg för 2 av dina exempel.

Det skulle snarare vara:
"Jag tänker inte ens tanken att slå någon, men fan vad jag vill så ner denna person"

"jag äter inte, men jag måste äta något" alt.

Men annars håller jag med dig och huxenfluxen

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Men dubbelmoralbarometern är ganska låg för 2 av dina exempel.

Det skulle snarare vara:
"Jag tänker inte ens tanken att slå någon, men fan vad jag vill så ner denna person"

"jag äter inte, men jag måste äta något" alt.

Men annars håller jag med dig och huxenfluxen

jaja det kanske var dåliga exemplar
bara man förstår min tanke så !

Medlem

Det värsta tycker jag inte är att fraserna används utan varför. Folk är så snabba att stämpla varandra att jag tror många känner sig tvugna att gardera sig innan de uttrycker sin åsikt. Det är sorgligt att man inte ska kunna säga vad man tycker utan att ögonblickligen hamna i ett fack.

Medlem
Medlem
Skrivet av Greger:

"jag är inte rasist, men..."

"jag är inte konspirationsteoretiker, men..."

"jag gillar demokrati, men..."

"jag förespråkar inte våld, men..."

Skrivet av båtsman:

Dekadensen sprider sig.

Säger allt jag har att säga i ämnet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Det värsta tycker jag inte är att fraserna används utan varför. Folk är så snabba att stämpla varandra att jag tror många känner sig tvugna att gardera sig innan de uttrycker sin åsikt. Det är sorgligt att man inte ska kunna säga vad man tycker utan att ögonblickligen hamna i ett fack.

Varför är man så rädd att hamna i ett fack? Det är väl inte vilket "fack" man är i som är det viktiga? Det är väl snarare sin egna åsikt som är det viktigt - och den har ju ingenting med i vilket "fack" man hamnar.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Det värsta tycker jag inte är att fraserna används utan varför. Folk är så snabba att stämpla varandra att jag tror många känner sig tvugna att gardera sig innan de uttrycker sin åsikt. Det är sorgligt att man inte ska kunna säga vad man tycker utan att ögonblickligen hamna i ett fack.

Kan inte vara mer rätt. Låt folk få tala till punkt innan man börjar skrika hatord till varandra. Folk borde kunna lära sig att lyssna på vad folk säger utan att flippa ur så fort man känner sig hotad.

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Fairfax:

Det värsta tycker jag inte är att fraserna används utan varför. Folk är så snabba att stämpla varandra att jag tror många känner sig tvugna att gardera sig innan de uttrycker sin åsikt. Det är sorgligt att man inte ska kunna säga vad man tycker utan att ögonblickligen hamna i ett fack.

Varför är man så rädd att hamna i ett fack? Det är väl inte vilket "fack" man är i som är det viktiga? Det är väl snarare sin egna åsikt som är det viktigt - och den har ju ingenting med i vilket "fack" man hamnar.

Du svarade själv på frågan. Det är den egna åsikten som är viktig. Problemet är att när lyssnaren placerar dig i ett fack kommer denne också att tillskriva dig åsikter du inte har men som sammanknippas med detta fack. Det kan sluta med att du får försvara dig mot en mängd obefogade anklagelser istället för att diskutera det du faktiskt sa.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Brain:
Skrivet av Fairfax:

Det värsta tycker jag inte är att fraserna används utan varför. Folk är så snabba att stämpla varandra att jag tror många känner sig tvugna att gardera sig innan de uttrycker sin åsikt. Det är sorgligt att man inte ska kunna säga vad man tycker utan att ögonblickligen hamna i ett fack.

Varför är man så rädd att hamna i ett fack? Det är väl inte vilket "fack" man är i som är det viktiga? Det är väl snarare sin egna åsikt som är det viktigt - och den har ju ingenting med i vilket "fack" man hamnar.

Du svarade själv på frågan. Det är den egna åsikten som är viktig. Problemet är att när lyssnaren placerar dig i ett fack kommer denne också att tillskriva dig åsikter du inte har men som sammanknippas med detta fack. Det kan sluta med att du får försvara dig mot en mängd obefogade anklagelser istället för att diskutera det du faktiskt sa.

Precis!


signatur

Have a good time!

Medlem

men - e = mn

mn + ä = män


signatur

||||||||||||
||||||||||||

1
Skriv svar