The cake is a lie.

Skägg.
10 Chambers
The cake is a lie.

Med anledning av att Valve släppte sin distributionstjänst Steam till Mac förra veckan låter de alla som vill hämta hem det fantastiska Portal helt kostnadsfritt. "Till Mac, ja!" säger du kanske. Då kan jag upplysa om att spelet är gratis även till PC. Det enda förbehållet är att du måste ladda ned det innan 24 maj.

Gör det.

Jag tog tillfället i akt och spelade igenom GLADos dödliga test i en sittning under helgen. 3 timmar och 21 minuter tog det. Jag kommer ihåg hur det kändes som att köra ned hjärnan i en mixer - på ett bra sätt - när jag testade det för första gången 2007. På något sätt tycks spelbranschen ha kommit ikapp Portal sedan dess. Fråga mig inte hur, var eller när det hände.

Jag vet bara att Portal inte är lika häftigt längre. Precis som jag introduceras för den älskvärda lilla companion cube trappar frekvensen på tankefällorna ned, just som jag egentligen bara längtar efter att Portal ska köra igång på riktigt. Slutstriden mot GLADos är lite av ett anti-klimax när man kikar på den i backspegeln. Det är lustigt att Valve vinkar adjö till några av spelets dummaste, mest simpla pussel. Sen kör Still Alive igång och allt är förlåtet.

Så här i efterhand kan jag bara konstatera att Portal med relativt enkla medel skulle kunna ha blivit mycket bättre. Två timmar, 10 testnivåer, till - och saken hade varit biff. Som tur är finns förstås ett flitigt modcommunity att vända sig till. Jag är ändå glad att jag spelade igenom det ånyo - det nya slutet som Valve patchat in rockar nämligen röven av den ursprungliga slutscenen.

Vad vill jag ha sagt egentligen? Jo, tanka Portal. Det är gratis. Och rätt bra ändå.

#blogg


signatur
1
Skriv svar