SpelStress

Medlem
SpelStress

Börjar med att förvarna för eventuella spoilers i denna blog, försöker hålla dom till ett minimum

Tre spel som trillar in på Singleplayer RPG genre är Stalker, Fallout3 och Mass Effect.
Det sist nämnda klarade jag av igår faktiskt, Nu när tvåan är på tapeten fick jag ta tag i att spela det spelet, och sen så hittade jag det för ynka 99 kr med så det fanns inget annat att göra.

Bortsett från att det tar en stund att komma in i och att man översvämmad av dialoger inte minst i början så kanske man blir lite avskräckt att fortsätta, men det är ett grymt bra spel klart värt att köpa även om man inte hittar det så billigt som jag.

Vad jag vill prata om är vad dom spelen har gemensamt. Dom har en huvudstory och sidouppdrag genom hela spelet. Jag har alltid tänkt att dom här spelen är fel designade, men nu när det finns hela tre stycken med samma fenomen så börjar jag tro att det jag som spelar fel helt enkelt.

Mass Effect som handlar om Commander Shephard från Alliancen blir indragen jakten för att ställa Saren till svars och tillslut stoppa honom från att total förstörelse av allt liv i universum.

Fallout3 har också en väg att gå där du i spelet följer din pappa i hans fotspår.

Stalker handlar också om att man har tiden imot sig och måste skynda sig för att hinna.

Saken är den att alla spelen stressar en att följa storyn. inte minst Mass Effect, och även det finns tid punkter där man är tvungen att utforska och jaga ledtrådar, med lite möjligheter att göra sidouppdrag som kan innebära att man stöter på nya ledtrådar.
Så vad händer med alla sidouppdragen? Jag gjorde inte många, jag gjorde dom som var snabbt avslutade eller/och där jag mer eller mindre sprang på dom, I möjligheter där jag kunde säga att visst jag hjälper dig om jag kan/har tid så gjorde jag det, annars sa jag faktiskt Nej, jag har inte tid.

Känslan av att Om jag gör massa annat hinner inte Saren då göra det han håller på med för rent logiskt så borde han inte vänta på mig att jag ska dyka upp på nästa ställa, eller att Fallout3 så jagar man efter pappa och om jag är steget efter hela tiden, ska man tänka att det här är ju ett spel, jag kommer få hoppa genom samma problem om jag gör det här nu eller senare så det spelar ingen roll. är inte det lite fel tänkt?

För i mitt fall så tenderar jag till att köra huvudstoryn först för det är det som är prioriterat. Oblivion ska vi inte tala om.. stress..

Men ännu störigare, om man får uttrycka det så att alla spelen slutar när man klarat huvudstoryn så man får inte möjlighet att göra extra uppdragen efteråt, Detta tycker jag är rätt synd då jag missar mycket av vad spelet handlar om. Fallout3 tex har jag kört om och har kört nu utan att bry mig om huvudstoryn, men det känns lite dött nu när man inte länge går upp i level vilket var en morot tidigare, eller att få heavy armor training som man inte får för en långt senare i huvudstoryn.

Replay value kanske nån har tänkt men jag ser inte riktigt det. Huvudstoryn är fortfarande skälet till att man spelar ett story baserat spel och Mass Effect är inte så dynamiskt om man tänker på det. för jag som är som jag är kommer antagligen köra samma dialog val som jag gjort tidigare, Vi får se jag kanske kör det om ett halvår igen när jag börjat glömma vad spelet handlade om.
Man har ju kört spel som Mafia, Max payne2 och Freelancer på senare tid, detta kanske blir ett av dom, även om man kan storyn in i minsta detalj.

Förresten tänkte ni på att Mass Effect skulle kunna beskrivas med ett ord, Hissar. Det finns inget spel som har så mycket hissar som det spelet. Undrar hur mycket tid man spenderar i dom här hissarna.

Btw, hittade en blog i dagarna som har samlat några av dom första färgbilderna som tagits tidigt 1900-tal
http://citynoise.org/article/10598
Tre svenska töser hittas i mitten.

Tack och hej

#blogg

1
Skriv svar