Rätt så retro: Zelda 2

Medlem
Rätt så retro: Zelda 2

År 1988 släpptes Zelda II: The Adventure of Link till Nintendos betonggrå spelmaskin. Spelet var en direkt uppföljare till The Legend of Zelda och den andra titeln i den omåttligt populära Zelda-serien.

Handlingen tar vid sex år efter första spelet. Link får i uppdrag att finna modets trekraft med vars hjälp han kan väcka prinsessan Zelda ur den magiska sömn hon för länge sedan försattes i. För att lyckas med detta måste Link först placera ut sex kristaller i olika palats runt om i Hyrule. Samtidigt försöker Ganons undersåtar återuppliva sin fallne ledare genom att döda Link och hälla hans blod över Ganons aska.

Precis som med föregångaren sticker den guldfärgade kassetten ut ur mängden.

I Japan hade spelet kommit ut ett år tidigare till Nintendos Famicom Disk System, ett diskettsystem som enbart fanns tillgängligt på den japanska marknaden. Denna version skiljer sig något från den vi i Svedala och resten av världen fick ta del av.

Den mest påtagliga skillnaden ligger i erfarenhetssystemet som var en av nyheterna i Zelda 2. Andra olikheter innefattar bl.a. variationer i färgschema, grafik, text, musik och layout. För den intresserade finns en lista över dessa skillnader på GameFAQs.

Japanerna fick en något annorlunda version av spelet.

Spelmekaniken har förändrats radikalt. Borta är det ständiga fågelperspektivet. Istället sker all förflyttning på en översiktskarta där vägar, städer, skogar och annat finns utmarkerat. När spelaren besöker en stad eller ett palats, går in i en grotta eller drabbar samman med någon av de skugglika fiender som rör sig över kartan växlar spelet till en klassisk plattformsvy.

Äventyret tar sin början vid Norra palatset.

En annan nyhet gentemot föregångaren är magi. Genom att hjälpa vissa bybor ges tillgång till olika trollformler som underlättar uppdraget och i vissa fall är nödvändiga för att överhuvudtaget komma vidare.

Spelaren tjänar även erfarenhetspoäng vilka används till att uppgradera Links svärd, hälsa och magi. Dessa uppgraderingar gör det lättare att besegra fiender samtidigt som man tål mer stryk och kan kasta fler trollformler. Poängen erhålls genom att döda fiender (ju starkare fiende desto mer poäng), plocka upp säckar gömda runt om i världen samt placera ut kristallerna i palatsen.

Utöver detta kan man hitta hjärtan och magibehållare vilka ytterligare stärker spelfigurens krafter genom att öka de två mätare som visar kvarvarande hälsa och magi.

Med hjälp av erfarenhetspoäng blir Link allt starkare.

Spelvärlden är relativt stor och har en varierande terräng med öken, skog, gräs, träsk, berg och hav. Till en början är vissa områden avspärrade och kräver speciella föremål eller magier för att kunna beträdas.

Fiender patrullerar överallt och visas på kartan som svarta figurer. Så länge man håller sig till en stig är man immun mot dem men lämnar man den riskerar man att bli överfallen. När detta sker övergår spelet, som tidigare nämnt, till en plattformsvy. Här gäller det att röra sig höger eller vänster tills dess att man lämnar vyn samtidigt som man måste försvara sig mot de anfallande monstren.

Om hälsan börjar tryta efter alltför många duster med fienden kan det vara läge att bege sig till någon av de städer och byar som finns utspridda i landet. Här kan man få hjälp att bli återställd och även snappa upp lite tips från hjälpsamma invånare.

I byn Ruto bor en man vid namn Error som vet ett och annat om Hyrule.

Den största utmaningen i spelet är självfallet palatsen. Dessa virrvarr av korridorer huserar de allra farligaste fienderna men det räcker inte med att endast besegra dem. Man måste också hitta nycklar för att öppna dörrar, leta upp föremål man behöver senare och slutligen ta sig an palatsets boss utan att förlora alla sina liv.

The Adventure of Link är den enda delen i serien där extraliv förekommer. Man börjar spelet med tre och när dessa är förbrukade möts man av ett meddelande som säger att Ganon har återuppstått. Därefter får man välja att antingen fortsätta eller spara.

Ganon visar sitt fula tryne igen.

Sparfunktionen, där tre separata spelomgångar kan lagras, var nära nog lyx när det begav sig. Eftersom den japanska versionen av spelet låg på en diskett möjliggjordes denna funktion på ett enkelt sätt. Här i väst fick vi istället förlita oss på batteribackup vilket, som namnet antyder, bygger på att ett batteri inuti spelkassetten ser till att våra framgångar inte går förlorade.

Det finns dock en hårdvarubugg som påverkar denna och andra tidiga titlar utrustade med batterier. När strömmen till konsolen stängs av kan det orsaka en strömspik som riskerar att tömma minnet. För att undvika detta är det rekommenderat att man håller inne reset-knappen samtidigt som man trycker på strömbrytaren. Problemet löstes så småningom och senare spel kräver inte denna speciella avstängningsmetod.

I vänster hörn ser vi batteriet, själva hjärtat i sparfunktionen.

Trots de relativt stora förändringarna gentemot originalet håller spelet ändå en genomgående hög kvalité och har blivit en klassiker i sin egen rätt. Världen är stor och intressant att utforska, det finns mycket att sysselsätta sig med och allt hålls samman i en stabil presentation.

Vare sig man springer omkring på översiktskartan eller slåss mot monster i plattformsläget känns det sällan besvärligt att navigera tack vare den väl fungerande kontrollen. Musiken är vacker i all sin enkelhet och de distinkta ljudeffekterna gör sitt jobb. Grafiken är av naturliga skäl simpel men har ändå stått sig bra under de 20+ år som spelet funnits ute.

#blogg

1
Skriv svar