E3 hittills - omsom vin, omsom vatten.

E3 hittills - omsom vin, omsom vatten.

Jag ar pa E3 for femte aret i rad och det mesta ar sig likt pa gott och ont. Min dator har bestamt sig: den hatar mig. Dags att ga analogt. Mindre blogg och twitter, mer anteckningsblock, kamera och diktafon. Tacka Gamer-Gud for de basta oppetiderna pa mediacentret pa jag vet inte hur manga ar. Hoppas kunna sitta har och skriva lite till och fran i dagarna.

Massan smygstartade mer an vanligt i ar med Natal... forlat, Kinect, redan i forrgar. Sjalva eventet Microsoft holl kommer tyvarr ga till historien som ett av de samre. Man utnyttjade de duktiga och skruvade Cirque du Soleil uruselt men framfor allt var det frapperande hur stora foretag som hallit event i tiotals ar, aldrig verkar forsta att ingen tycker om att vanta. Vi lade narmare 4,5 timmar pa Kinecteventet, varav en knapp timme nyttjades till upptradande och spelvisningar i praktiken. Da var det svulstigt och flot pa val, men vad hjalpte det, vi var redan uttrakade till dods. Tekniken och spelen bakom Kinect da? Tja, ar man elak kallar man det Wii Sports 2.0, men det ar forstas en orattvis nedvardering. Kinect erbjuder, och framfor allt, kommer erbjuda, teknik som kan inlemmas i en mangd produkter pa sikt. (Som nagon sade: vilket genomslag for hemmaporren! Kameran foljer dig automatiskt, nu har du din egen kameraman!") "Riktigt bra spel for hardcore gamers" ar tyvarr inte det som hamnar i fokus initialt, utan en social och mainstreamspelsbreddning. Inget fel i det men innan Milo och Molyneux eller liknande projekt skickar nagot var datorvag ar det inte mycket att saga ur pc-synpunkt. Kvallen avslutades med en Angus Chipotle-burgarna och en triple thick shake. Jag gjorde misstaget att valja large, varpa jag fick sorpla en liter milkshake hela vagen tillbaka till hotellet och faktiskt aven halla ut lite. Absurdt.

Igar var The Presskonferensdag. Microsoft, EA och Ubisoft avloste varandra - med vad de flesta verkade tycka mindre explosiva urladdningar an forra aret. "Utmattande Kinectvisning, fattiga presskonfor... gud, vad han neggar." Nja, sjalvklart finns det en hel hog fantastiska spel pa E3 i ar och sjalvklart slapps det godis i horn och kanter. Men det var farre WOWs! och OMGs! pa de tre inledande konferenserna an exempelvis forra aret, helt klart. I centrum star, om jag ska ge mig pa en femsekundersanalys, rorelseteknik och actionspel. De bada ar det gott om i ar. Och som alltid, man vill se spelen ordentligt i rorelse, garna testa dem sjalv, for att fa en helhetsbild. Det ar idag det drar igang pa allvar. For mig bland annat med Shogun, Mafia 2, Civ IV och Xcom.

Och just det: gardagen avslutades med Activisions sedvanligt omryktade musikparty. Alla som varit med ett tag vet att pa dessa galej ar det nappeligen spelen som star i fokus, utan dyra artister och fet underhallning. Att styra upp schemat for David Guetta, Usher, N.E.R.D. med Pharell i spetsen, Chris Cornell, Jane's Addiction, Eminem och Rihanna och fa dem allihop att kliva in pa Staples Center for en hog gamers, ar forstas riktigt fett. Och jag ar inget jattefan av Eminem, men han agde faktiskt i stort sett samtliga artister i natt. Den avslutande showen med pyro som fatt Kiss avundsjuka, i samklang med Rihanna ("... och forresten, jag tog med mig en gast ocksa... *jubel!*) parallellt med en rullande Call of Duty: Black Ops-visning, var maffig som en amerikansk plusmeny. Holy moly.

Och med Rihanna pa nathinnan, YOU'D BETTER LOSE YOURSELF, IN THE MUSIC! ekande i huvudet och ett par sista blickar pa mitt schema andas jag lite och rusar ivag. Hors, vanner.

#blogg


signatur
1
Skriv svar