Com Hem har en ny strategi
En ny kund-strategi då. Blev uppringd igår eftermiddag av en supportanställd på Com Hem, som ville att jag skulle uppgradera och binda mig igen, inget ovanligt där. Det som jag däremot blev lite förundrad över, var hur han presenterade det hela. Han började sin nya försäljningstaktik med "Vi gillar inte kunder som dig som inte har bundet abonnemang, så därför...". "Vi gillar inte kunder som dig", det var verkligen en ny approach från deras sida. Jag sa nej till erbjudandet.
Han använder en försäljningsmetod som går ut på att chocka/överaska personen i andra änden för att få den att börja tänka. Han lyckades tydligen på dig eftersom du fortfarande har det i huvudet och förmodligen så kommer du även ihåg erbjudandet han kom med.
Shit, låter galet men det e säkert som BeeJac skriver.
Han försökte "Overhaul"-tekniken, berätta först något dåligt och kom med något bra. Tycker de kan sluta upp och ringa folk, jäkla dålig idé...
Jo, tycker TM försäljning är ett väldigt utdaterat sätt att sköta försäljning. Förhoppningsvis så är det något snille som utvecklar ett nytt sätt för att få ut information till potentiella kunder. Speciellt då många TM säljare varken har starka ben att stå på runt företag och oftast alltid ligger i en grå-zon om vad som är OK att göra och inte.
Oftast är det ju så att mycket hamnar i det finstilta i dom muntliga avtalen där kunden blir lovad saker tidigare i samtalet, accepterar det och åker sen på avgifter dom inte känner är rättfärdigade pga bristande information ifrån säljare(Händer ofta då det är provisionsbaserat system).
Lättaste hade ju varit att dra ut massutskick med mail och sen be dom ringa supporten åt företaget för att ta del av det. Där blir det iaf sällan missförstånd och avgifts information utesluts inte i samma utsträckning. Dessutom är det säkrare då personen du pratar med alltid får stå till svars om saker gått fel till